עמוס פרוינד, סמנכ"ל הפיתוח של חברת אוטוטוקס עסוק ביום יום בפיתוח שבבים מתקדמים שמטרתם לשפר את בטיחות הנסיעה בכלי רכב, אבל בסופי שבוע הוא עולה על אופנוע השטח שלו כדי להתנתק מהכל ולגלות פינות נסתרות בנופי ישראל.
בא נתחיל עם הקדמה קצרה. מה זה אופנוע שטח?
מדובר באופנוע יעודי שמיועד לרכיבה בשבילים במקרה הטוב ובתוויי שטח מאתגרים במקרים היותר מעניינים. במקרים כאלה אנחנו רוכבים במקומות בהם צריך לעבור מכשולים, עליות וירידות תלולות, מסלולי "SINGLE", לסע בזויות חדות ו…לרכב רוב הזמן בעמידה כדי לאפשר לאופנוע להתמודד טוב יותר עם תווי הדרך.
האם זה סוג ספורט מוכר?
כן, בלשון המקצועית האופנועים נקראים אנדורו (Enduro) וזהו גם שם ענף ספורט מוטורי דו גלגלי המתמקד בסיבולת הרוכב והמכונה. הספורט הזה התפתח בעולם וכבר לא מעט שנים, מפותח מאוד גם בישראל. כיום יש בישראל תחרויות שונות לגילאים שונים החל מגילאי 8-9 ועד בוגרים, אבל אני רק עוסק בזה כתחביב ולא משתתף בתחרויות.
יש חברות שמתמחות בסוג האופנועים הללו?
בוודאי, גם היצרנים היפנים הידועים כמו יאמהה והונדה מייצרים אופנועי אנדורו אבל החברה שמובילה את השוק היא דווקא חברה אוסטרית בשם KTM, ששולטת עם מבחר מותגים שונים בשוק העולמי (והישראלי).
זה ספורט שעושים לבד או בחבורות?
אפשר גם לבד אבל הרבה יותר נחמד לצאת בחבורה . לי יש חבורה קבועה של 3-4 חבר'ה שנפגשים פעם בשבוע-שבועיים ורוכבים ביחד. זה גם יותר כיף וגם יותר בטוח כי אם מישהו נפצע יש לידו אנשים שיכולים לעזור. אנחנו יוצאים לרכיבה של כמה שעות וגם עוצרים בדרך לקפה ולמנוחה. עם הגיל, ההפסקות מתארכות על חשבון הרכיבה אבל העיקר ההנאה…
ואיפה אתם רוכבים?
למזלי אני גר כבר כמה שנים בקבוץ משמרות ותוך 10 דקות אני נמצא בהר חורשן שם יש תוויי שטח רבים המתאימים לרכיבת שטח. מדי פעם אנחנו יוצאים לטיולים ארוכים יותר באיזורים כמו מדבר יהודה, הנגב, רמת הגולן ואזור בן שמן.
וחוץ מאופנוע מתאים מה עוד צריך כדי לרכב?
ראשית חשוב להבין שצריך להיות בכושר גופני טוב כי הרכיבה בשטח דורשת מאמץ פיזי לא מבוטל (יש לי איפה להשתפר..). מעבר לכך יש לצאת לשטח עם ביגוד מתאים שכולל מיגון חזה וגב, תומך גב תחתון, מיגון צוואר, מגיני מרפקים, מגיני ברכיים ,מגפיים מתאימות ,קסדה ומשקפי אבק. סה"כ כולל תיק גב ומים זה יכול להוסיף עוד כ- 10 ק"ג!!! למשקל הרוכב.
עם כל המיגונים הללו נראה שמדובר בספורט מסוכן. האם נפצעת בעבר?
לצערי שברתי פעמיים את עצם הסירה, באותה היד. זו עצם קטנה החבויה בשורש כף היד וכתוצאה מהפציעה יש לי שם כמה מסמרים עכשיו. לא סיפור גדול..
ואיך הכל התחיל?
מאז שאני זוכר את עצמי רציתי לרכב על אופנועי שטח אבל רק אחרי הצבא כשהגעתי לאוניברסיטאת בן גוריון קניתי אופנוע והתחלתי לטייל בנגב. כך רכבתי עד שיום אחד נגנב האופנוע שחנה מתחת לבית. למרות זאת ולמרות שבהמשך נגנבו ממני עוד שלושה(!) אופנועים המשכתי עם התחביב הזה עד היום כבר למעלה מ-20 שנה.
טיילתם בכל רחבי ישראל, מה נשאר?
השלב הבא הוא טיולי שטח בעולם. המדינה שנחשבת כיעד האטראקטיבי ביותר באירופה לרכיבת שטח היא רומניה וזאת משתי סיבות. הראשונה כי יש בה את כל סוגי הנוף החל מהרי הקרפטים הגבוהים ועוד למרחבים משתנים אחרים אבל הסיבה השניה היא שמותר לרכב בה בכל מקום ולא כמו במדינות אחרות באירופה המגבילות את האזורים המותרים לרכיבת שטח. כבר הספקתי לסע עם חברי הרוכבים לשבוע רכיבה מאומץ מאוד ברומניה והתרשמנו מאד לטובה מהתשתיות, מהמדריכים המקצועים ומתנאי שטח שלא הכרנו בארץ.
ומה יקרה בעתיד? האם אתה צופה שנגיע לשלב בו נרכב על אופנעים אוטונומים?
אני פחות מאמין באופנועים אוטונומים כי זה יפחית מהחוויה ומהשליטה של הרוכב באופנוע אבל אני בטוח שנגיע בקרוב לדור של אופנועים חשמלים, תהליך שכבר מתרחש. זה מאד הגיוני וכנראה גם יותר אטראקטיבי. האופנועים החשמלים יותר קלים, אין להם בעיה כח מנוע, יש להן מומנט גבוה מאוד, וגם הצורך בסוללה שתחזיק מעמד זמן רב הוא לא כל כך בעייתי כי ממילא אחרי שעתיים-שלוש המסלול נגמר או שהרוכב מתעייף. מה שאולי יחסר לחלקנו זה הרעש של מנועי הבנזין וריח השמן השרוף…
איזה כף , שנים רכבתי על אופנועי שטח וגם נפצעתי כמה פעמים עד שעברתי לאופניים, היום בגיל 69 עדיין חולם בלילה על אופנועים , שבוע שעבר רכשתי אופני שטח חשמליים מה שהחזיר לי את החיוך לפנים , זה עדיין לא אופנוע אבל מתקרב בהרגשה.
העיקר שתרכוב בזהירות כך שתוכל לרכוב עוד הרבה שנים. אני לא הייתי זהיר מספיק והגעתי למצב,אחרי כמה פציעות משמעותית , שהמשפחה הטילה ווטו.
תענוג. אין על עמוס בעולם.