במסיבת עיתונאים מקוונת שנערכה אמש במסגרת תערוכת CES 2021 * חשף פרופ' אמנון שעשוע את תוכניות מובילאיי בתחום במוניות האוטונומיות. לדבריו רק שימוש בכל אמצעי החישה האפשריים יאפשר אוטונומיות מלאה. *מובילאיי מתכוונת להציע מערך שלם של מוניות אוטונומיות בערים נבחרות שמופו על ידה.
"מובילאיי נכנסת לתחום חיישני הלייזר והמכ"מ ותציג רובוטקסי – מוניות אוטונומיות שינועו בערים נבחרות ברחבי העולם שמופו על ידי המערכת של מובילאיי, במיקור המונים בעזרת מכשירי מובילאיי שכבר פועלים ומספקים התראות לנהגים. בנוסף מובילאיי תפרוס החל מהשנה הקרובה רובוטקסים (מוניות אוטונומיות) בערים שהמערכת שלהם מכירה את תרבות הנהיגה בהם".
כך אמר אתמול מנכ"ל מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע במסיבת העיתונאים של אינטל ב-CES 2021 שהוקדשה הפעם רק למובילאיי, במקום מסיבת העיתונאים המסורתית ב-CES שהובילו מנכלי החברה לדורותיהם. לטענת פרופ' שעשוע זו עדות לכך שאינטל רואה בפעילות זו את אחת ממנועי הצמיחה הגדולים שלה.
לדברי פרופ' שעשוע, בשנה הקרובה יורחב הניסוי לאספקת מערך כולל של חומרה תוכנה ומיפוי בערים רבות בעולם ובהן דטרויט טוקיו, שנחאי פריס וניו יורק. בשנה שלאחר מכן כבר ינועו מוניות אוטונומיות בערים רבות שמספקות אתגרים לנהיגה אוטונומית ובהן תל אביב .הצרכנים הפרטיים יצטרכו לחכות לפחות לשנת 2025 וגם אז רק ברכבי היוקרה.
"התחלנו בפרויקט המיפוי ב-2016, בשיתוף עם שישה יצרני מכוניות שאנחנו עובדים איתם ושמחלצים מידע מהדרך כפי שהיא נראית ממצלמת מובילאיי תוך כדי נסיעה. קצב המיפוי שלנו עומד על למעלה מ-8 מיליון קילומטר ביום, ועד כה מיפינו מעל מיליארד קילומטר", אמר שעשוע.
המיפוי נעשה על בסיס מצלמות מובילאיי, שכבר קיימות במיליוני רכבים בעולם כחלק ממערכות העזר לנהג שכבר נמצאות בשטח, מסייעות לחברה במיפוי.
לדברי פרופ' שעשוע המיפוי כולל לא רק את הדרכים עצמן. "אנו מבצעים מיפוי בדיוק של סנטימטרים, כולל רמזורים והשייכות לנתיב, מעברי חצייה, זכות קדימה – וכל זה מגיע ממיקור המונים של בסיס הלקוחות, ובקצבי דאטה קטנים של 10 קילובייט לקילומטר, כדי להוזיל את עלויות העברת הנתונים".
רמה אוטונומית 4 משמעותה למעשה נהיגה אוטונומית מלאה, אך הנהג עדיין נדרש לפקח ולהתערב במידת הצורך. בשלב ראשון פתרו מובילאיי ומתחרותיה (בעיקר אנבידיה) את בעיית הנסיעה האוטונומית בכבישים מהירים, שם הוא יותר פשוט, מה שמכונה דרגה 2. כעת העליה בדרגה משמעותה שניתן יהיה להשתמש במכוניות אוטונומיות גם בשטחים עירוניים.
"מובילאיי היא המובילה בתחום הנהיגה האוטונומית מבוססת מצלמה. אפשר לעשות המון עם מצלמה אבל כדי להגיע לרמת אמינות קריטית לבטיחות נדרשים סוגים אחרים של חיישנים – הלידר והמכ"ם."
"מכיוון שהחברה דואגת לזרם הכנסות שיממן את המחקר והפיתוח, היא פונה לשירות הרובוטקסי, למרות שהוא עדיין יהיה מבוסס על מצלמה בלבד, וזאת כדי להמשיך ולפתח את הלידר והמכ"ם. בינתיים החברה מפתחת במקביל מערכת שתתבסס רק על מכ"ם ולידאר שגם תוכל לאפשר נהגה אוטונומית ובסוף הפיתוח, רגע לפני ההכרזה יחוברו שתי המערכות ויהפכו לתתי מערכות של מערכת שלמה של אמצעים לנהיגה אוטונומית, כעת בונים את הדור השני."
לדבריו אחת החוזקות של מובילאיי בכניסה לשוק הלידאר והמכ"ם הוא יכולת הייצור של אינטל בתחום הפוטוניקה מבוססת סיליקון. "אנחנו מתכוונים להשתמש בדור הבא של המכ"מים שיהיו מכ"ם הדמיה כלומר שהפלט שלהם ייראה כמו תמונה – רזולוציה הרבה יותר גבוהה מהמכ"מים של היום."