מי שמעורה בתעשייה הזו ,בוודאי הבחין מזה זמן מה בשחיקה החזקה של הערך המוסף הטמון ב- ASICs ובהחלשות המשמעותית של הערך המוסף המגיע מצד ה-ASSPs. לעומתם, הערך המוסף של ה-FPGA התחזק מאד ונמצא במגמת עלייה מתמדת
.
משה גבריאלוב, נשיא ומנכ"ל Xilinx העולמית |
ב-2009 ציינה חברת Xilinx עשרים-וחמש שנים להקמתה. אם אסכם תקופה זו, לא זו בלבד שטכנולוגיית ה-FPGA עמדה במבחן הזמן והתפתחה באופן דרמטי כדי להיענות לדרישות הלקוחותבמגוון רחב של יישומים – פלטפורמות ה-FPGA נמצאות היום בלב-לבם של מוצרי הקצה החדשניים ביותר בשוק. אין ספק, אנחנו על סף עידן חדש בתעשית האלקטרוניקה שבו יכולת התכנות תהיה צו השעה.
התעשייה הולכת ועוברת לטכנולוגיית תהליך של 40/45 ננומטר ועלויות מסיכות הייצור עתידות לחצות בקלות את קו מיליון הדולר בשנה הראשונה לשימוש בטכנולוגיה. מורכבותו של התכנון ב-40/45 ננומטר תצריך לא רק את מערכי הכלים המתקדמים ביותר ואת טכנולוגיות התכנון לייצור החדשניות ביותר שיש לתעשיית ה-EDA להציע, אלא גם את מהנדסי התכנון המיומנים והמתוחכמים ביותר שניתן להשיג.
כל זה מסתכם בהשקעה עצומה במונחים של עלות ומורכבות בתכנוני השבבים מהדור הבא בתהליכי 40/45 ננומטר – השקעה כה גדולה עד שאנו מוצאים פחות ופחות יישומים שמצדיקים אותה. למעשה, בשני מעברי הטכנולוגיה האחרונים , ראינו מספר הולך וגדל של קבוצות תכנון ב-ASIC ו-ASSP הממשיכות ליישם תכנונים בטכנולוגיה ובתהליכי סיליקון ישנים, תוך ויתור כואב על יתרונות הביצועים, הההספק והנפח הנגזרים מחוק מור.
למרבה הצער, מגמה זו מגיעה דווקא בתקופה שבה הדרישות של יצרניות ה-OEM ושל הצרכנים לפונקציונליות באלקטרוניקה מגיעות לשיא, והשיא הזה פרוש על פני קשת רחבה של שווקים, בהם שוקי הרכב, התקשורת הקווית והאלחוטית, התעשייה, המדע והרפואה.
עבור יצרניות הרכב היום, ממלאות תכונות האלקטרוניקה תפקיד מרכזי בהגדלת המכירות והרווחים. אם קניתם מכונית לאחרונה, סביר להניח שסוחר הרכב ניסה למכור לכם אפשרות של "חבילת טכנולוגיה בסיסית" או אפילו "חבילת אבזור טכנולוגי מתקדם" הכוללת ניווט GPS, התראה מפני סטייה מנתיב הנסיעה, סיוע בחניה, ומערכות בידור ומידע.
ה-ASICs וה-ASSPs נכנסים יותר ויותר לעמדת נחיתות במגזר זה. פיתוח של שבב חדש עבור יישום ספציפי ברכב, מחייב את היצרניות לעמוד בדרישות אבטחת איכות מחמירות ולעבור תהליכי אישור ארוכים. מתחילת העבודה על מפרט התכנון הראשוני ועד מועד יציאתו לשוק של רכב חדש, יכולות הדרישות מהיצרנית להשתנות – מה שדורש מהן רמה של גמישות בתכנון שלא ניתן להשיג בקלות או באופן חסכוני עם תכנון מסורתי המתבסס על ASIC או על ASSP.
מגמה דומה ניתן לראות גם בתחום התקשורת האלחוטית. ספקיות של שירותי טלפון ניידים ברחבי העולם בונות את התשתית שתתמוך בדור הבא של תקשורת טלפונים ניידים. רוב המערכות הללו מבוססות על תקן 3GPP Long Term Evolution (LTE) , כאשר נכון להיום, הגוף המתקנן עדיין לא סיים את עבודת ההגדרה המפורטת של כל היבטי התקן. למרות זאת, הספקיות של תשתיות ניידות כבר מתחילות לנסות ציוד בשטח, במיוחד תחנות בסיס macrocell עבור שוק ה-LTE, שתומכות גם בתקנים מסורתיים כמו 3G WCDMA ו-CDMA2000. כיוון שהגוף המתקנן של ה-3GPP טרם השלים וגיבש את תקן ה-LTE, על היצרניות של תחנות הבסיס לוודא כי הציוד שהן כבר תכננו – ובמקרים מסוימים אפילו יצרו – ניתן לשינוי בקלות כך שיתמוך בשינויים האפשריים שיהיו בתקנים. בסופו של דבר, היצרניות של תחנות הבסיס רוצות שהתכנונים שלהן יהיו גמישים עד כדי כך שתוכלנה למכור דגם אחד של תחנת בסיס למספר שווקים שונים.
יותר ויותר אנו רואים כי ה-ASICs ואפילו ה-ASSPs כבר אינם עומדים במשימה. לדוגמה, עם השינויים בדרישות ה-LTE יהיה על מתכננים לשנות את התכנונים שלהם במהירות, ואפילו לבצע re-spinning של מסיכות הייצור כדי לעמוד בדרישת החדשות, תוך הסתכנות שמא ייצאו לשוק מאוחר מדי. שינוי מאוחר נוסף בתקן עשוי להצריך שינויים בתוכנה שמריצה את ה-ASIC או ה-ASSP, או תכנון מחדש ומחזור ייצור נוסף של ה-ASIC או ה-ASSP, או אפילו תוספת של שבב נוסף ל-PCB – מה שידרוש הטסת טכנאים ברחבי העולם כדי להחליף PCBs עבור כל תחנת בסיס.
כאשר בוחנים את המגמות בהיסטוריה של התקשורת האלחוטית עד היום, מגלים שהסיפור של ה-ASIC וה-ASSP עבור הדור הבא של תחנות הבסיס מורכב משחשבנו. קיימת סבירות גבוהה לכמה וכמה שינויים קלים בתקן ה-LTE, הבדלים קלים בין מדינות או בין ספקית שירות אחת לאחרת. במקרים מסוימים יכולים להיות גם שינויים משמעותיים מאוד. לדוגמה, הרפובליקה העממית של סין מתכננת לפרוס TD-SCDMA – הגרסה הפרטית שלה לתקן ה-WCDMA ובחלקים אחרים של העולם מתכננים להריץ WiMAX. לנוכח המגבלות של ה-ASICs/ASSPs, יהיה צורך בתכנון חדש כדי לתמוך בכל תקן, בעת שהיצרניות של תחנות הבסיס מעוניינות לפתח מודל אחד ויחיד שיוכל להיות גמיש מספיק כדי להשתדרג ולהתאים לתקנים המתפתחים.
בשלב זה אתם בוודאי חושבים: "הנה מגיע שיר ההלל ל-FPGAs". אתם בהחלט צודקים. מי שמעורה בתעשייה הזו ,בוודאי הבחין מזה זמן מה בשחיקה החזקה של הערך המוסף הטמון ב- ASICs ובהחלשות המשמעותית של הערך המוסף המגיע מצד ה-ASSPs. לעומתם, הערך המוסף של ה-FPGA התחזק מאד ונמצא במגמת עלייה מתמדת.
אין ספק. הרוח נושבת במפרשים של Xilinx.
יחד עם זאת, ככל שההיתכנות הכלכלית של ה-ASICs וה-ASSPs הולכת ויורדת, עלינו להרחיב מעבר להתמקדות שלנו בנפח, בביצועים ובעלות של ה-FPGA, ולעסוק גם בהיבטים נוספים כדוגמת ניהול הספק והיצע של IP, על מנת לחזק את פלטפורמות התכנון שלנו הן לרוחב הטכנולוגיה והן לעומק המענה הדרוש ליישומים ספציפיים . באמצעות פלטפורמות חזקות ויציבות אילו נייצר את התנופה הדרושה כדי לקחת את עסקי ה-FPGA אל השלב הבא, תוך שאנו מספקים ללקוחותינו ערך מוסף הולך וגדל.
בשנה הקרובה תוכלו לראות כיצד Xilinx – חברה שבנתה את התקני הלוגיקה המתכנתים המתקדמים ביותר ב-25 השנים האחרונות – מחויבת להפוך לספקית החדשנית של פלטפורמות FPGA למשך 25 השנים הבאות… זהו צו השעה שלנו.
{loadposition content-related} |