המספרים מדברים בעד עצמם. כל ראשי המשק מדברים רבות על הצורך לשכנע תלמידים ללמוד מתמטיקה ומדעים, המצב בשטח הפוך
ירידה בהיקף לימודי המדעים, ועליה זניחה בהיקף לימודי המתמטיקה ב-15 השנים האחרונות, בעיקר בקרב המגזר היהודי. הסיבה להבדלים איננה נובתע עליה ברמת הלימודים במגזר הערבי, דבר מבורך כשלעצמו, אלא מניוון לימודי המדעים במגזר היהודי עקב מספרם ההולך וגדל של תלמידים שנמנע מהם בכוח ללמוד לימודי ליבה.
בשנים האחרונות אנו עדים לבכירים רבים הדורשים להגביר את לימודי המתמטיקה והמדעים, די להזכיר שמות כמו אלישע ינאי ופרופ' דן שכטמן – שאף ניסה לרוץ לנשיאות על הסוגייה הזו, ונכשל כי כנראה את השלטון לא מעניינים לימודי המדעים.
עיקר הממצאים
• במהלך השנים 2014-2000 היקף הוראת מתמטיקה בחטיבה העליונה גדל בחינוך הערבי בקצב שנתי ממוצע של כ-13% לעומת קצב שנתי ממוצע של כ-5% בלבד בחינוך העברי. במדעים, היקף ההוראה גדל בקצב שנתי ממוצע של כ-6% בחינוך הערבי לעומת מגמת ירידה בחינוך העברי.
• בחינוך העברי, מספר התלמידים לכל מורה במתמטיקה קטן ואילו במדעים המספר גדל. בחינוך הערבי, מספר התלמידים לכל מורה במתמטיקה קטן ואילו במדעים המספר יציב.
• בחינוך העברי והערבי, ממוצע השעות לתלמיד במתמטיקה גדל ואילו במדעים המספר קטן.
• בחמש השנים האחרונות (2014-2010), היקף שעות ההוראה בכימיה גדל ב-25% בחינוך הערבי, לעומת גידול של כ-6% בלבד בחינוך הממלכתי-עברי וירידה של כ-20% בחינוך הממלכתי-דתי. היקף שעות ההוראה במתמטיקה גדל ב-30% בחינוך הממלכתי-עברי, ב-31% בחינוך הממלכתי-דתי וב-43% בחינוך הערבי.
• שיעור בתי-הספר המלמדים כימיה, נמצא במגמת ירידה בכל מערכת החינוך ובאופן בולט בחינוך הממלכתי-דתי. בחינוך הערבי נמצאה מגמת ירידה בולטת בשיעור בתי הספר המלמדים פיזיקה.
• בחינוך הערבי שיעור הנשים בהוראת מתמטיקה ומדעים במגמת עלייה בולטת.
• השכר החודשי (ברוטו) הממוצע בקרב מורים לפיזיקה גבוה בכ-20% משכרם של יתר המורים בחטיבה העליונה, והגיע בשנת 2012 ל-13,186 ש"ח לחודש.
• בחינוך העברי, שיעור המורים למתמטיקה ולמדעים הנמצאים בגיל פרישה ומעלה נמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות.
• מרבית המורים החדשים למתמטיקה ולמדעים מגיעים מתוך מערכת החינוך.
• כ-30% מהמורים החדשים במתמטיקה שהגיעו מתוך מערכת החינוך, הגיעו ממקצועות שאינם מדעיים.
{loadposition content-related} |