11 שותפים גלובליים מצטרפים לתוכנית השותפים של השפה (M-SDL) שפיתח הסטארטאפ הישראלי
זיו בנימיני, מנכ"ל ומייסד שותף של פורטליקס. |
Foretellix, סטארטאפ ישראלי המפתח כלים למדידת בטיחות (Measurable Safety) של רכבים אוטונומיים (AVs) ומערכות עזר מתקדמות לנהג (ADAS), הכריז היום על פתיחת השפה שפיתח למדידה ותיאור תרחישים (M-SDL – Measurable Scenario Description Language) לשימושם של המפתחים בתעשיית הרכב האוטונומי וה– ADAS, וכן על תרומת עקרונות השפה לוועדת הסטנדרטים של איגוד ASAM, האיגוד לתקינה של מערכות אוטומציה ומדידה שנחשב לגוף העולמי המוביל בתחום.
שפת M-SDL היא השפה הפתוחה הראשונה שנותנת מענה לחסרונות הקיימים בפורמטים, שפות, שיטות ומדדים המשמשים כיום לווריפיקציה ואימות של בטיחות רכבים אוטונומיים. פורטליקס מקווה לעזור לקהילת מפתחי הרכבים האוטונומיים וה ADAS להתמודד עם הפערים הקיימים היום בנושא מדידת בטיחות של מערכות אוטונומיות.
פורטליקס גם הודיעה על תכנית השותפים של שפת M-SDL, שתאפשר שיפור והרחבת השפה בהתבסס על פידבק מהתעשייה.
פורטליקס גם הודיעה על תכנית השותפים של שפת M-SDL, שתאפשר שיפור והרחבת השפה בהתבסס על פידבק מהתעשייה.
בין החברות בתכנית: שלוש ענקיות גלובליות בתחום בדיקות ותקינת רכבים – AVL, TÜV SÜD ו- Horiba Mira, קבוצת וולוו, Unity Technologies, Metamoto, Automotive Artificial Intelligence (AAI), , Vector Zero, וגופי אקדמיה בהם: Trustworthy Systems Lab באוניברסיטת בריסטול, המכון לתחבורה מתקדמת של האוניברסיטה הפוליטכנית במיאמי ועוד.
לטענת מומחים רבים בתעשייה, שיטות בדיקה ומדדי בטיחות המבוססים על כמות הקילומטרים בסימולציות ומבחני דרך אינם מספיקים, אינם מדידים, לא ניתנים להרחבה בקנה מידה גדול, וגם לא ניתן לשתפם בקלות או לעשות בהם שימוש חוזר לצורך יצירת וריאציות נוספות של תרחישים.
בנוסף, בשל ההתנהגות האוטונומית הבלתי נשלטת של רכבים אוטונומיים במהלך נסיעתם, מפתחים לא יכולים להיות בטוחים שהבדיקות שערכו אכן בודקות בפועל את התרחישים הרצויים, או מספקות הערכה ומדדים לרמת הכיסוי של הבדיקות כפי שתוכננו. כמו כן, אף אחת מהטכניקות הללו לא מציעה מנגנון לזיהוי מקרי קיצון מסוכנים ולא ידועים, או למדידת כיסוי בפועל לבדיקות שבוצעו במספר פלטפורמות שונות של בדיקה, כמו סימולטורים שונים, נסיעות מבחן וכד.
על ידי פתיחת שפת M-SDL ותרומתה לקהילה, יצרני כלים לבדיקה, ספקים ומפתחים של רכבים אוטונומיים ו ADAS יוכלו: להשתמש בשפה עילית, משותפת וקלה להבנה, כדי להגדיר ולשתף תרחישים, לספק בקלות יכולות לערבב בין תרחישים שונים ותנאי תפעול כדי לזהות מקרי קיצון מסוכנים שטרם ידעו עליהם קודם, וכן לנטר ולמדוד את התפקוד והבטיחות של רכבים אוטונומיים באופן בלתי תלוי מהבדיקות שבוצעו ומפלטפורמות הבדיקה שהיו בשימוש.
"היכולת לבדוק ולמדוד בטיחות של רכבים אוטונומיים עדיין מוגבלת בשל מחסור בסטנדרטים, שיטות עבודה ומדדים משותפים", אמר זיו בנימיני, מנכ"ל Foretellix. "אנו מאמינים באקו-סיסטם פתוח ובסטנדרטים פתוחים, ותומכים באופן פעיל באיגוד ASAM במאמציו לייצר סטנדרט של שפה פתוחה".
{loadposition content-related} |