שתי טכנולוגיות ייצור מתחרות מחכות להחלטה של טסלה איזה מהם היא תאמץ
ההתקדמות בטכנולוגיות סיליקון קרביד (SiC) וגליום ניטריד (GaN) בעשורים האחרונים התאפיינה בפיתוח, קבלה גוברת בתעשייה והבטחה להכנסות של מיליארדי דולרים. התקן ה-SiC הראשון הגיע ב-2001 בצורת דיודת שוטקי מתוצרת אינפיניון הגרמנית. אחר כך הייתה התפתחות מהירה, ומגזר התעשייה צפוי לעלות על 4 מיליארד דולר עד 2026.
GaN הלהיב לראשונה את התעשייה ב-2010 כש-EPC האמריקנית סיפקה את טרנזיסטורי המיתוג הסופר מהירים שלה. האימוץ של השוק עדיין לא השתווה לאימוץ של SiC, אבל עד 2026 ההכנסות של GaNהספק עשויות להגיע למיליארד דולר.
הסוד של ההצלחה העתידית בשוק של כל אחת מהטכנולוגיות טמון ברכב חשמלי וחשמלי היברידי. לגבי SiC השוק הזה הוא השוק האידיאלי האמיתי – לפחות 60 אחוז מהשוק של יותר מ-2.5 מיליארד דולר צפוי להגיע מהמגזר הזה.
טסלה התניעה את שוק התקני ההספק SiC ב-2017 כשהייתה יצרנית הרכב הראשונה שהוסיפה שבבי SiC MOSFET לדגם 3 שלה. ההתקן שסופק על ידי STMicroelectronics שולב עם מהפך ראשי שטסלה תכננה בעצמה. יצרני רכב אחרים מיהרו ללכת בעקבותיה, ביניהם יונדאי, BYD, NIO, ג'נרל מוטורס ואחרים.
Geely Automobile הסינית הודיעה לאחרונה שהיא משתפת פעולה עם ROHM Japan במהפכי הינע מבוססי SiC לרכב החשמלי שלה. NIO, התשובה הסינית לטסלה, תתקין מערכת הינע חשמלית מבוססת SiC ברכב שלה. במקביל יצרנית הרכב והשבבים BYD מפתחת מודולי SiC לכל סוגי הרכב החשמלי שלה.
בשנה שעברה יצרנית האוטובוסים החשמליים הסינית יוטונג מסרה שתשתמש במודולוי הספק SiC מתוצרת StarPower China בקווי הינע של אוטובוסים. המודולים משתמשים בהתקני SiC מתוצרת וולפספיד.
יונדאי תשלב מודולי הספק מבוססי SiC של אינפיניון בפלטפורמות של סוללות 80 וולט לרכב חשמלי. ביפן טויוטה משתמשת במודולי הספק SiC מתוצרת דנסו ברכב החשמלי שלה עם תאי דלק מיראי. GM חתמה עתה עחל חוזה עם וולפספיד להספקת SiC בשביל אלקטרוניקת ההספקת ברכב החשמלי שלה.
אצל יצרני המכוניות האירופים האימוץ של SiC היה איטי, אבל מתחולל שינוי. ביוני רנו ו-STMicroelectronics איחדו כוחות כדי לפתח התקני SiC ו-GaN לרכבים חשמליים וחשמליים היברידיים. עוד הודעות צפויות בקרוב מדיימלר, אאודי ופולקסוואגן.
אז מה השלב הבא של SiC ו-GaN? היצרנים של התקני הספק SiC צופים שוק של מיליארדי דולרים ברכב החשמלי, אבל האם גם GaN יצליח כך? אימוץ רחב של GaN על ידי יצרני הרכב במהפכי תמסורת ישפיע מאוד על תחזיות השוק. אבל כעת אפשר רק לחכות ולראות.