אני ואתה נשנה את העולם
מעשה בשני חברים שנפגשו יום אחד בשנת 1993 על צלחת חוומוס וניסו לחשוב על רעיון שישפר את העולם ויעזור לחברה של אחד מהם לצאת מהמשבר בו היתה. חשבו וחשבו ופתאום אמר האחד "מדוע כשאני רוצה לשמע מוזיקה במחשב שלי זה תמיד נשמע רע". אמר השני" זה בגלל שלרמקולים במחשב אין בסים". אמר הראשון "אז תוסיף בסים ותשנה את העולם".
אני ואתה נשנה את העולם
מעשה בשני חברים שנפגשו יום אחד בשנת 1993 על צלחת חוומוס וניסו לחשוב על רעיון שישפר את העולם ויעזור לחברה של אחד מהם לצאת מהמשבר בו היתה. חשבו וחשבו ופתאום אמר האחד "מדוע כשאני רוצה לשמע מוזיקה במחשב שלי זה תמיד נשמע רע". אמר השני" זה בגלל שלרמקולים במחשב אין בסים". אמר הראשון "אז תוסיף בסים ותשנה את העולם".
למרות שהסיפור הנ"ל נשמע כמו מסיפורי אלף לילה ולילה הוא כולו אמת לאמיתה. שני החברים הם דן גלוטר, יזם ומנכ"ל חברת אופטימל טסט ומאיר שעשוע יזם ו-CTO של חברת Waves Audio . המשך הסיפור מדהים עוד יותר. באותה שיחה טען שעשוע (הטכנולוג) כי בלתי אפשרי לשפר את הבסים ללא שינוי הרמקול והוספת תיבת תהודה מתאימה. ואילו גלוטר (איש החזון) היה בטוח שחברו המוכשר ימצא פתרון לבעיה. ואכן לאחר מספר ימים התקשר שעשוע לגלוטר וסיפר כי מצא מאמר משנות ה-50 שבו נטען כי ע"י מניפולציה של הרמוניות ניתן לגרום לאוזן האנושית לשמוע בסים גם ללא תיבת תהודה פיזית. המאמר תיאר כיצד כבר בימי הביניים ניצלו בוני אורגנים בכנסיות את התופעה: היות שאורך הצינור קובע את גובה הצליל, להפקת צלילים נמוכים מאוד נדרשו צינורות ארוכים, אבל היתה מגבלה פיסית להניח אותם. כדי לעקוף זאת ניצלו הבונים את האפשרות לשים כמה צינורות קצרים יותר במקום צינור אחד ארוך, והצליל שנוצר נתן תחושה דומה לצליל היסודי. "גם מלחינים קלאסיים השתמשו בתופעה הזאת באופן מודע. הם נתנו לנגן שלהם לנגן שני צלילים בו זמנית כדי שתהיה תחושה של צליל ארוך, שנמצא אוקטבה מתחת.
לא עבר זמן רב עד ששעשוע הצליח לפתח את המוצר הנקרא "מקס בס" המאפשר לרמקולים קטנים להשמיע קול של בס באמצעות הכנסת עיוות שגורם למוח לחשוב שהוא שומע בס – על אף שאין הוא שומע אותו באמת. בבסיס הפיתוח מצויים חישובים מתמטים ופיזים המבצעים עיבוד של אותות דיגטלים תוך שימוש בפסיכואקוסטיקה.
הפיתוח הטכנולוגי נרשם בשנת 1999 ע"ש שני ממציאיו שעשוע וגלוטר בשם “psuedo low frequency psycho-acoustic sensation” . כיום נמצא המוצר המבוסס על תוכנה שיושמה על שבב בבסיסם של מוצרים רבים של חברת ימהה המתמחה בפיתוח כרטיסי הקלטה ועריכת מוזיקה על גבי מחשבים רגילים.
מאז פיתחה החברה סדרת מוצרים המבוססת על אותם עקרונות כולל ה"מקס סטריאו" היוצר אפקט של סטריאו מלא גם כשרמקולים נמצאים קרוב מדי זה לזה, וה "מקס ווליום" המביא את העוצמת הרמקולים לרמה שתמצה כל הזמן את היכולת של הרמקול ועדיין תישמע טבעית .השימוש בטכנולוגיות של וייבס מיועד לא רק למחשבים אלא גם לטלוזיות ה LCD והפוטנציאל הוא אינסופי.
חברת וייבס שנוסדה כבר בשנת 1992 ע"י גלעד קרן ומאיר שעשוע פיתחה במקביל למוצרי ה-PC שורה של תוכנות ממוחשבות המשפרות את איכויות ההקלטה, מנקות רעשים, מתקנות זיופים ומייצרות אווירה מסוימת שלא היתה באמת קיימת באולפן . טובי האומנים משתמשים כיום בטכנולוגיות של וייבס כולל ליידי גאגא, ביונסה, סלין דיון, ג'ורג' מרטין, 2U, קולדפליי, ברוס ספרינגסטין, ריהאנה, ועוד רבים אחרים. בחודש מרץ האחרון זכתה וייבס בפרס הגראמי הטכני היוקרתי על הישגיה הטכנולוגיים ותרומתה בתחום המוסיקה בשני העשורים האחרונים. אך מה שהכי סייע להביא לתודעת הציבור את הישגיה המרשימים של וייבס היתה דווקא פעילותה המהירה להפחתת רעש הווזלות במהלך שידורי המונדיאל בקיץ האחרון .