כך אומר אבנר כהן, מייסד, שותף ונשיא Otonomo במפגש מועדון השבבים הישראלי.
אבנר כהן, מייסד שותף ונשיא Otonomo במפגש מועדון השבבים, דצמבר 2016. צילום: שמואל אוסטר |
"כל מכונית אוספת ומשדרת כבר היום ליצרנים הררי נתונים, אבל הם לא יודעים איך להפיק מהם הכנסות ובנוסף, המידע הזה אינו נגיש למי שכן יוכלו לספק לנהג התראות שונות, שירותים מבוססי מיקום ועוד."
כך אומר אבנר כהן, מייסד שותף ונשיא Otonomo שגייסה 12 מיליון דולר מקרן בסמר, במפגש מועדון השבבים הישראלי שהתקיים השבוע (26 בדצמבר) תחת הכותרת: "מכונית המחר".
"בשנים האחרונות התפתחו אפליקציות ושירותים הנדרשים לנתונים מהמכונית ואין להם גישה, למרות שהנתונים הללו קיימים כביג דטה אצל יצרני המכוניות."
"כפתרון משתמשים בממשק שנועד לטיפולים במוסך לפחות בדיעבד. פתרון אחר הוא להכניס לרכב טלפון חכם וממנו לאסוף את הנתונים וכך לעקוף את יצרני הרכב. במקביל יצרני הרכב הבינו שמתרחשת מהפכה דיגיטלית ויש עליהם איומים מחברות כמו אפל גוגל. הדבר מדרבן גם אותם להכנס לתמונה בתחומי ההתקשרות בין הרכב והנהג לבין האפליקציות."
"ברכב יש היום הרבה מעבדים שאוספים הרבה נתונים החל מתקלות , מיקום, תאוצה, מידת חדות הפניות. במידע הזה לא נעשה שימוש ונדרשת שיטה לחלוק את המידע ברכב כאשר בעולם יש מספר עצום של כלי רכב וכמות נתונים גדולה שנוצרת בכל כלי רכב."
"דוגמה למיישמים אפשריים הם חברות ביטוח שמבקשות לעשות בנוסף להערכת הסיכונים המקובלת לפי גיל הנהג וגיל הרכב, גם נתונים על הנהיגה של המבוטח עצמו. חברות הביטוח מחפשות פלטפורמה כדי להתחבר לנהגים לצרכי הורדת סיכונים. למשל ניתן לבנות כרטיס דירוג של הנהג שמודד כיצד הוא נוהג, באיזה שעות, באילו כבישים, האם הוא נסע בזמן שדלקה נורית שהראתה על תקלה ברכב וכדומה."
דוגמאות נוספות – חברות תדלוק שיקבלו התראה מהמכוניות הקרובות על ריקון המיכל שלהן ויציעו לנהג בזמן אמת הנחה כדי שיבואו דווקא אליהם ועוד עשרות אפליקציות כגון קבלת הצעה ממוסכים רבים לתיקון תקלה ספציפית וכך תופסים שני ציפורים – ראשית מקבלים טיפול מהיר, ושנית, כבר לא יכולים לעבוד על הנהג ולהוציא ממנו כספים על תיקונים שאינם נדרשים; מידע מדוייק על ההסטוריה של המכונית לקונים ועוד.
במוו הכריזה שתוך שלוש שנים 50% מהמהנדסים שלה יהיו מהנדסי תוכנה ותוכנה זו כמובן תידרש לטפל בנתונים הללו.
"אוטנומו פועלת בתוך העולם של הביג דטה, מכוניות חדשות שנמכרות בארהב ובאירופה כבר מכילות כרטיס סים שאוסף נתונים לדטה סנטר של יצרן הרכב לצרכי דיאגנוסטיקה. בעתיד האמצעי הזה יכול לשמש לצרכים אחרים. אנחנו עובדים עם יצרני רכב ואומרים תנו לנו לעשות לחלוק את הנתונים בהסכמתכם ובהסכמת הנהג עם אפליקציות כדי לשפר את חוויית הנסיעה, להגביר את הבטיחות, לספק שירות יותר טוב במוסך, ביטוח יותר זול, דלק יותר זול ועוד, וכל זה במכוניות הנוכחיות. אנו מציעים להם לתת לנו לטפל בנתונים ולמכור שירותים על בסיס הנתונים ולא את הנתונים הגולמיים. "
"אנחנו באוטונומו מטפלים בחלק הטכני: כיצד לוקחים טונות של נתונים בודקים מה דחוף (אם זה משהו שקשור לבטיחות). עושים אנונימיזציה של המידע, דבר שמספיק ליישומים רבים, דואגים לאיחסון של נתונים, מחיקת המידע שקשור לאדם באופן אישי אם יבקש זאת. כל עיבוד הנתונים דורש יישות מרכזית. אנחנו מקבלים נתונים, בוחנים לאיזה יישום כל פיסת מידע רלוונטית, מי זכאי לקבל אותו ולמי הנהג מאשר, ורק אם יש את כל האישורים מעבירים את המדיע הלאה. "
אנו עוזרים גם לסגירת הכסף בין הצד המשלם – יצרני האפליקציות ובין הצד של ספקי המידע. עיבוד של נתונים, מיסוך של פרמטרים, אנליטיקה, הרבה חוכמה שקשורה לרגולציות. יש המון חוקים לשימוש בנתונים במדינות רבות בעולם. מישהו צריך להיות המוח שבודק שהמידע הזה לא עובר ישר לגוגל ושאין שימוש מסחרי אסור במידע על אנשים.
החיבור בין יצרני רכב לבין שירותים ואפליקציות יאפשר ליצרן הרכב לספק רכב טוב יותר ללקוח ולתת שירות תחרותי מול חברות הטכנולוגיה.
כל הזמן מגיעות לארץ משלכות בכיריםב תחום הרכב שמבקשות לסגור את הפער מול חברות הטכנולוגיה בסיוע הסטארטאפים הישראלים.
{loadposition content-related} |