יהושע מרגולין, יזם, מייסד ומבעלי SWYFT, מסביר כי "עד היום המפעיל יכול היה להביט רק לאן שהייתה מכוונת המצלמה המתעדת. הפיתוח שלנו מאפשר למפעיל לנווט במרחב מלא המכשולים, כאילו שהוא יושב בקוקפיט הרחפן ורואה בו זמנית את נתיב הטיסה ואת הנושא המצולם״.
יהושוע מרגולין ורואי בן ענת מייסדי SWYFT |
סטארט-אפ ישראלי בשם SWYFT פיתח טכנולוגיה אשר תאפשר להסיר את המגבלה הרגולטורית העיקרית – חובת השמירה על קשר עין בין המפעיל לרחפן – באמצעות מתן שדה ראייה של כיוון הטיסה למפעיל הרחפן, המדמה מצב שבו המפעיל יושב למעשה בקוקפיט של הרחפן.
שוק הרחפנים האזרחי צפוי להגיע לדעת מומחים (PwC) לשווי של 127 מיליארד דולר בשנת 2020. אחת הבעיות שמונעות את התפתחות הענף היא הרגולציה הכבדה שמופעלת בכל העולם, האוסרת על הפעלת רחפנים בשטחים אורבניים.
בין היתר, מחייבת הרגולציה בישראל ובעולם הפעלת רחפן כאשר נשמר קשר עין של הרחפן עם מפעילו כל העת ומרחק של עד 500 מטרים ביניהם. אחד החששות של הרגולטורים היא ממצב שמפעיל הרחפן לא רואה מכשולים במסלול – עמודי חשמל, בניינים, רכבים ועוד – ויגרום לנזק או חלילה לפגיעה בחיי אדם.
יהושע מרגולין, יזם, מייסד ומבעלי SWYFT, מסביר כי "עד היום המפעיל יכול היה להביט רק לאן שהייתה מכוונת המצלמה המתעדת. הפיתוח שלנו מאפשר למפעיל לנווט במרחב מלא המכשולים, כאילו שהוא יושב בקוקפיט הרחפן ורואה בו זמנית את נתיב הטיסה ואת הנושא המצולם״.
רחפנים בשוק האזרחי חוסכים זמן יקר של כוח אדם, מצמצמים את הפגיעה בסביבה, וכמובן חוסכים כסף, אך המגבלות הרגולטוריות, כגון, החובה להיות בטווח ראייה לרחפן – לא מאפשרות לממש את מלוא הפוטנציאל של הענף.
מרגולין, שיחד עם רואי בן ענת, הקים את Swyft, וגייס עד היום 1.5 מיליון דולר, מסביר כי "החסם הרגולטורי הוא החסם המרכזי בשוק הרחפנים. הטכנולוגיות קיימות, אבל הרגולטורים לא חוששים מהטכנולוגיה שתקרוס, הם חוששים, ובצדק, מטעויות אנוש".
מרגולין, שכבר הקים סטארטאפים שהתפתחו לחברות בין-לאומיות מצליחות, מספר שהגיע לפיתוח לאחר שהבין שיש פער גדול מאוד בין היכולות של הרחפן ובין חוסר היעילות של הטסת רחפנים היום, הנובע מהמיומנות שנדרשת מהמפעיל, וגורמת להכבדת הרגולוציה, שמצידה מונעת את התפתחות הענף. מרגולין עסק בזיהוי הבעיות, בחקר הסיבות ובפיתוח הפתרונות, הקים את סוויפט שרשם שורת פטנטים בין לאומיים. היום יש לסוויפט מוצר עובד שכבר עורך ניסויים ביחידות צבאיות ומעורר עניין רב בתעשייה ועוד מוצרים נוספים שנמצאים בשלבי פיתוח שונים. הפיתוח הישראלי עורר עניין רב בקרב רשויות תעופה אזרחיות בעולם אשר כותבות את כללי הרגולציה, והוא כבר נמצא בקשר עם רשות התעופה הישראלית, רשות התעופה בצרפת ועוד, שממתינות לראות האם הפתרון יוכל לסייע בהקלת הרגולציה.
{loadposition content-related} |