יצרנית השבבים הגדולה בעולם מחפשת לנצל את הביקוש מתעשיית הרכב באזור ואת הסבסוד של האיחוד האירופי
TSMC נמצאת בשיחות מתקדמות עם ספקי מפתח על הקמת המפעל האירופי הפוטנציאלי הראשון שלה בעיר הגרמנית דרזדן, מהלך שיאפשר ליצרנית השבבים הגדולה בעולם לנצל את הביקוש הגובר מתעשיית הרכב באזור. כך פורסם בימים האחרונים בעיתונות הכלכלית העולמית.
החברה הטייוואנית שולחת צוות של מנהלים בכירים לגרמניה בתחילת השנה הבאה כדי לדון ברמת התמיכה הממשלתית במפעל הפוטנציאלי, כמו גם ביכולת של שרשרת האספקה המקומית לענות על צרכיה. אם הכול ילך כשורה יוחל בהקמת המפעל בתחילת 2024.
בשנה שעברה התבקשה TSMC על ידי לקוחותיה באירופה לשקול הקמת מפעל ביבשת, אך עצרה את הבדיקה ראשונית בעקבות הפלישה לאוקראינה. אבל כעת הביקוש הגובר מצד יצרניות הרכב באירופה לאספקה מקומית של שבבים הניע את TSMC לבחון מחדש את הרעיון.
החלטה להקים את המפעל תיתן דחיפה משמעותית לאיחוד האירופי, שמנסה לצמצם את הסתמכותו על יבוא מוליכים למחצה מאסיה. בריסל אישרה מוקדם יותר השנה סובסידיות בסך 43 מיליארד יורו בניסיון למשוך יצרניות שבבים לאירופה.
השיחות של TSMC עם כמה ספקי חומרים וציוד מתמקדות בשאלה אם הם יכולים גם לבצע את ההשקעות הנדרשות לתמיכה במפעל.
אינטל ביקשה מגרמניה להגדיל את הסבסוד למפעל במגדבורג
עלויות האנרגיה הגואה והאינפלציה הגבוהה יותר כבר הניעו את קבוצת השבבים האמריקאית אינטל לבקש תמיכה נוספת מממשלת גרמניה לתוכניתה להקים מפעל בשווי 17 מיליארד אירו בעיר המזרחית מגדבורג. אינטל עדיין מחויבת להשקיע באירופה אך מפעל מגדבורג צריך להיות תחרותי אמרו מקורות בתעשייה.
עם זאת, TSMC לא מתכוונת להקים מפעל שיתחרה בזה של אינטל בטכנולוגיות החדשות ביותר אלא שבבים בטכנולוגיות 22 ו-28 ננומטר כדוגמת המפעל שהיא מקימה ביפן יחד עם סוני.
TSMC תצטרך לשקול אם בניית מפעל בדרזדן תטיל עומס רב מדי על כוח העבודה שלה. יצרנית השבבים כבר שולחת כמה מאות מהנדסים לתמוך במפעלים חדשים שהיא בונה בארה"ב ואמרה כי תצטרך לפרוס 500 עד 600 מהנדסים נוספים כדי לסייע בהקמת המפעל ביפן. למרות זאת, יש המטילים ספק בהצלחת יוזמה כזו. המכירות לאירופה מהוות 6% ממכירות TSMC לעומת 65% לצפון אמריקה.
גם מתחרותי השל TSMC – אינטל וסמסונג הודיעו על הרחבת קיבולות. שלוש יצרניות השבבים הגדולות בעולם מחויבות להשקיע לפחות 380 מיליארד דולר בעשור הקרוב כדי לבנות מפעלים חדשים בטייוואן, דרום קוריאה, ארה"ב, יפן, גרמניה, אירלנד וישראל (של אינטל).
מהירות ההתרחבות הגלובלית העלתה שאלות לגבי הסיכון של התעשייה להתמודד עם שפע השבבים אם הצמיחה הכלכלית העולמית תאט בחדות. אבל כששוק המוליכים למחצה העולמי צפוי להגיע לשווי של טריליון דולר עד 2030, יצרניות השבבים צריכות להחליט כעת כיצד הן יענו על הביקוש הצפוי בהתחשב בכך שהקמת מפעל אורכת שנים.