כך עולה ממכתב פנימי ששלח מנכ"ל החברה פרופ' אמנון שעשוע לעובדים, ידיעה שאושרה על ידי דובר מובילאיי לבקשת CHIPORTAL * פרשנות: האם מדובר רק בעיתוי גרוע או בשינוי המיקוד של הנהלת אינטל שירשה את הרכישה?
אתר גלובס מסר כי במכתב פנימי שהופץ היום (א') לעובדים מסביר אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה, את ההחלטה לדחות את ההנפקה למועד אחר, וכותב כי "הבעיה כיום עם תנאי השוק הרעים היא לא הערכות שווי נמוכות יותר, אלא חוסר היציבות בשווקים. היעדר יציבות יכול להשפיע לרעה על התוצאות של כל הנפקה, הן ביום ההנפקה והן בהמשך. ובינתיים החברה משגשגת בכל החזיתות, והעתיד נראה מבטיח יותר מתמיד".
דובר מובילאיי אישר את הידיעה ואמר בתגובה ל-CHIPORTAL: כפי שנכתב במכתב לעובדים, אנחנו ממתינים להתייצבות השווקים, נקווה שזה יקרה עוד השנה."
אינטל העולמית עדיין לא הגיבה על הידיעה, וחזרה בתגובה על העידכונים הקודמים – שבדצמבר הכריזה החברה האם על הנפקה צפויה של מובילאיי ובמרץ הוגשו המסמכים לרשות האמריקנית לנירות ערך SEC. יש לציין כי המכתב הועבר ביום ראשון שהוא יום שבתון ברחבי העולם וייתכן שמחר תתקבל תגובה מפורטת יותר.
פרשנות: הרפתקאות מובילאיי עם החלפת הנהלת אינטל
במאמר מקיף שהתפרסם באתר זמן ישראל, ניתח כתב הרכב הותיק יעקב צלאל את קורותיה של מובילאיי מאז נרכשה על ידי אינטל ב-2017. הוא מחזיר אותנו ל-CES 2021 שהתקיימה באופן וירטואלי והנציג הכיר של אינטל באותה ועידה לא היה המנכ"ל בוב סוואן (שבדיעבד נודע ימים ספורים אחר כך שפוטר והוחלף בפט גלסינגר) אלא פרופ' אמנון שעשוע שערך דיון באמצעות הולוגרמות עם העיתונאי תומס פרידמן.
צלאל הגדיר את הרכישה ככושלת, וכזו שאינה מתאימה לחזונו של גלסינגר – החזרת אינטל לימיה הגדולים כמתכננת ויצרנית שבבים. חזון זה לא כולל את מובילאיי, פיתוח נהיגה אוטונומית, תחבורה שיתופית וניידות. כל אלה הפכו להפרעות שיש להיפטר מהן.
הדרך שבה ניסתה אינטל להיפטר מהאחריות העיקרית על מובילאיי היתה באמצעות הנפקה לפי שווי חברה של 50 מיליארד דולר. זה לא בדיוק להיפטר מחברה שעלתה 15 מיליארד אבל זה לפחות מוציא אותה לעצמאות, גם אם אינטל ממשיכה להחזיק במרבית המניות. עוד הועלו טענות לפיהם המוצר של מובילאיי, EYEQ הוא מעין גן סגור שקשה לממשק אותו למכוניות אלא כקופסה סגורה, דבר המנוגד לשיטות הפיתוח הפתוחות של מחשבים לרכב – כולל זו של אנבידיה שמותירה ליצרני הרכב מרווח לשינויים והתאמות.
אינטל המשיכה להוציא כספים על מובילאיי – ובראשן, רכישת מוביט תמורת כ-900 n מיליון דולר ובניית קמפוס משוכלל בירושלים בהשקעה של 300 מיליון דולר והשקעה של 100 מיליון דולר ביצרנית מכוניות סינית.
כאמור בדצמבר 2021 הודיעה אינטל על כוונתה להנפיק את מובילאיי ובמרץ 2022 הוחל בתהליך הרשמי של ההכנות להנפקה בראשות בית ההשקעות גולדמן זקס. המלחמה באוקראינה הביאה לקריסה של שווקי ההון ברחבי העולם, לא זמן מתאים בכל מקרה להנפקה.