ואולם אנליסטים ספקנים ביכולת לבצע כיום פירוק של שרשרת האספקה והרכבתה מחדש
האיחוד האירופי צפוי להציג בשבועות הקרובים "חוק שבבים" חדש במטרה לחזק את יכולת המוליכים למחצה של האיחוד האירופי. אך כמה מומחים הזהירו כי ניסיון לפענח שרשרת אספקה עמוקה בת עשרות שנים עשוי שלא להביא לתוצאות הרצויות.
"ייצור, בייחוד ייצור חדשני, ימשיך להיות מסופק בעיקר בטייוואן ובקוריאה הדרומית. אם תוציא אחד כזה מהמשוואה, שרשרת הערך מתפוררת ואתה מאבד את היכולת לפתח או לייצר או לארוז. שבבים ", אמר יאן-פיטר קלינהאנס, מנהל הפרויקטים לטכנולוגיה וגיאו-פוליטיקה, Stiftung Neue Verantwortung בראיון לאתר החדשות NEWS EU.
ואולם כאשר הרוב המכריע של המוליכים למחצה עדיין מיוצרים באסיה, המחסור בשבבים שימש קריאת השכמה לאירופה. בנאומה בנושא מדיניות האיחוד האירופי בספטמבר, התייחסה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין במיוחד לנושא ואמרה כי למרות שהביקוש לשבבים עלה, חלקה של אירופה בכל שרשרת הערך "התכווץ".
"אנחנו תלויים כרגע בשבבים מתקדמים המיוצרים באסיה. זה לא רק עניין של התחרותיות שלנו. זה גם עניין של ריבונות טכנולוגית . אז בואו נשים את כל ההתמקדות שלנו בזה", אמרה. .
מוליכים למחצה יהיו המפתח, לא רק למעבר הירוק באירופה, אלא גם הטרנספורמציה הדיגיטלית, מכיוון שהם המרכיב המרכזי בכל דבר, החל מסמארטפונים ועד ערים חכמות.
אחד התחומים בהם אירופה חזקה תחום הרכב בו השימוש הופך להיות קריטי. "לא פעם נאמר שמכוניות בימינו הן מחשבים על גלגלים. מתחת למכסה המנוע, יש מאות יחידות בקרה אלקטרוניות (ECU), בעצם המוח השולט בכל דבר, החל מהדלקת הרכב ופנסים ועד לגאדג'טים העדכניים ביותר כגון מצלמות חניה ומכ"ם. אף אחד מאלה לא יתאפשר ללא מוליכים למחצה-השבבים הזעירים שגורמים לאלקטרוניקה המודרנית לתקתק.
"תשעים אחוזים מהחידושים בתעשיית הרכב מגיעים למעשה מהאלקטרוניקה והשבבים הם הנשמה של האלקטרוניקה", אמר רוברט לי, סגן נשיא ומנהל כללי, נהג PL ומערכות אנרגיה, NXP Semiconductors, אחד הגדולים בעולם יצרני שבבים. לי הוסיף ששבבים מהדור הבא יכולים לסייע בפתרון כמה מהבעיות הדחופות ביותר העומדות בפני תעשיית הרכב, כגון טווח וזמן טעינה, על ידי ייעול הסוללות.
"בדרך כלל, אם אתה קונה סוללה, פעמים רבות אתה יכול להשתמש רק ב- 80 עד 90 אחוז ממה שיש בפועל מכיוון שהמדידה אינה מדויקת", אמר לי. "ככל שאתה מכניס אלקטרוניקה בעלת ביצועים גבוהים יותר, חזקים, בטוחים ומדויקים יותר, כך תוכל לדחוף את הפוטנציאל הזה יותר."
ואולם המחסור בשבבים משפיע על תעשיית הרכב: "כל יצרן חייב להשהות את הייצור על דגמים מסוימים והם מערבבים דברים מסביב, ומנסים לתת עדיפות", אמר סם אבואלסמיד, אנליסט ראשי בתחום e-obility, Guidehouse Insights. "אני חושב שנראה פחות שיבושים באספקת מכוניות חשמליות כי היצרניות נותנות עדיפות לרכבים. אבואלסמיד אמר כי גם בתעשיית הרכב מתחוללת שינוי שמטרתו לאחד את מאות ה- ECU לקומץ מחשבים רבי עוצמה ואולי אף למחשב-על אחד."