ACEA וארגוני רכב בארה״ב מזהירים משיבושים תוך שבועות; האג: “מגעים עם בייג׳ינג להסרת מגבלות היצוא” — על רקע הפעלת חוק זמינות טובין והשעיית מנכ״ל נקספריה הסיני
איגוד יצרני הרכב האירופי (ACEA) וגופים מקבילים בארה״ב מזהירים מפני שיבושים מהירים בשרשראות האספקה, לאחר שמשרד המסחר הסיני אסר על מתקני נקספריה (Nexperia) וספקי המשנה בסין לייצא רכיבים מסוימים — צעד תגמול להפעלת סמכויות חירום של ממשלת הולנד בנוגע לניהול החברה. לפי הדיווחים, הולנד הפעילה ב-30 בספטמבר את “חוק זמינות טובין” על רקע “ליקויי ממשל תאגידי” בנקספריה, שבבעלות הסינית Wingtech; בהמשך חסמה בייג׳ינג את יצוא חלק מהמוצרים שיורכבו בסין. (government.nl)
נקספריה, ספקית נפחי-עתק של שבבי “דור בוגר” (mature) ל-ECU ולמערכות רכב, מפעילה ייצור פרוסות שבבים בהמבורג, גרמניה, אך חלק ניכר מהמוצרים נשלחים להרכבה ואריזה בסין — מה שהפך את חסם היצוא לצוואר בקבוק מיידי. האיגוד ACEA התריע כי ללא חלק מהשבבים, ספקי המשנה לא יוכלו לעמוד באספקת מכלולי רכב, והסיכון לעצירת פסי ייצור “מוחשי ולקרוב”. גם איגוד Alliance for Automotive Innovation בארה״ב התריע מפני פגיעה בייצור כבר בשבועות הקרובים אם משלוחים לא יתחדשו. (Financial Times)
בצעד החריג נקטו גם בתי הדין בהולנד: לשכת המפעלים (Enterprise Chamber) השעתה את המנכ״ל הסיני של נקספריה, ג׳אנג שׂוּאֵ׳ג׳ֶנג, והגבילה למשך שנה העברת נכסים, שינויי כוח אדם וקבלת החלטות ללא אישור מפורש של הממשלה. במקביל, משרד הכלכלה ההולנדי מסר כי מתנהלים מגעים עם הרשויות בסין “לפתרון הסוגיה”, בתיאום עם ממשלות אירופיות וחברות רלוונטיות. (theregister.com)
ברקע: ב-12 באוקטובר פרסמה ממשלת הולנד רשמית כי הפעילה את החוק כדי למנוע מצב שבו “מוצרי נקספריה יהפכו בלתי זמינים בשעת חירום”. במקביל דווח על לחצים אמריקאיים ל״גידור״ פעילות נקספריה באירופה מפעילות האם הסינית, ועל החמרת כללי BIS האמריקאי המרחיבים מגבלות יצוא לגופים הנשלטים (>50%) ע״י חברות שברשימת הישות — Wingtech עצמה צורפה בדצמבר 2024. (government.nl)
נקספריה מסרה כי היא “פועלת להשגת פטור” ממגבלות היצוא בסין ומנהלת שיח עם כל הרשויות הרלוונטיות כדי לצמצם את הנזק ללקוחות. במקביל, ממשלת הולנד ומקורות אירופיים מסרו כי מתנהלים מגעים דיפלומטיים עם בייג׳ינג להקלה על החסמים. (Nexperia)
למה זה חשוב עכשיו
- לקחי מחסור השבבים של 2021–2022 אמנם הובילו לגיוון ספקים, אך שרשראות אספקה של רכיבי “דור בוגר” עדיין רגישות להידוקי יצוא/אריזה. אנליסטים מזהירים מעיכובים רחבים אם המשבר יימשך. (Financial Times)
- נכון ל-17 באוקטובר, יצרנים אירופיים מדווחים שאין עדיין השפעה ישירה על פסי ייצור, אך מעריכים מלאים ומתכוננים לתרחישי חירום. (Reuters)