כשתפתחו את ערוץ הטלויזה או את אתר חדשות האינטרנט החביב עליכם לא בטוח שהשם הראשון שתשמעו יהיה אלון מאסק אך כאשר תנסו להגדיר מיהו הגיבור הטכנולוגי המשמעותי ביותר בן זמננו כדאי שתחשבו על מאסק. הוא כבר מזמן השאיר מאחוריו את ג'ף בזוס, את מייסדי גוגל ואפילו את סטיב ג'ובס האגדי.
אילון מעורב כיום כיזם וכמוביל טכנולוגי כמעט בכל תחום שתחשבו עליו. מנושא תשלומים באינטרנט ועד טכנולוגיות בינה מלאכותית, מרכבים חשמלים ועד חלליות מהפכניות. היזם הבלתי נלאה שחגג בשנה שעברה את יום הולדתו ה-50 הוא כיום גם האיש העשיר בעולם ולשמחתינו הוא מנצל חלק גדול מעושרו כדי לפתח טכנולוגיות חדישות שישפיעו על חיינו ועל העולם כולו.
קראו לו משוגע, קראו לו מטורף אך גם מקטרגיו לא יכולים להתעלם מיכולותיו והשפעתו על עולמינו הטכנולוגי. המכוניות החשמליות של טסלה הוכיחו כי מכונית חשמלית אינה גימיק אלא מהפיכה אמיתית, החלליות של Space X נמצאות כיום בשימוש מדינות רבות ו- NASA היא לקוח גדול שלהן, אבל למרות כל עיסוקיו והחברות השונות שלו אותן הוא מוביל בעצמו הוא תמיד מוצא זמן לחשוב ולהוביל את פיתוח הדבר הגדול הבא.
ביום האחרון לחודש ספטמבר החולף, קיים מאסק מסיבת עיתונאים בה הציג את הדבר הגדול הזה. זה לא היה דגם חדש של מכונית חשמלית ואפילו לא חללית משוכללת יותר. הפעם הציג אילון הבלתי נלאה את אופטימוס, הרובוט החכם שצפוי לחולל מהפיכה של ממש בשימוש ברובוטים לצרכים מגוונים.
לפי מאסק הרובוט האנושי של טסלה ייוצר במיליונים וומחירו יהיה פחות מ-20,000 דולר. מאסק אמר שהוא מצפה שטסלה תהיה מוכנה לקבל הזמנות לרובוט בעוד שלוש עד חמש שנים, ותיאר מאמץ לפתח את המוצר במשך עשור או יותר, החזון המפורט ביותר שהוא סיפק עד היום על עסק שלדבריו יכול להיות גדול יותר מהכנסות הרכבים החשמלים של טסלה.
הדחיפה של טסלה לתכנן ולבנות רובוטים בשוק ההמוני, שייבחנו גם על ידי עבודות במפעלים שלה, מבדילה אותה מיצרניות אחרות שהתנסו ברובוטים דמויי אדם. החשיפה המיוחלת של רובוטי אופטימוס במשרדה של טסלה בפאלו אלטו, קליפורניה היו גם חלק ממה שמאסק תיאר כמאמץ לגרום לטסלה להיראות כמובילה בתחומים כמו בינה מלאכותית, לא רק כחברה שמייצרת "מכוניות מגניבות".
רובוט ניסוי שלטענת טסלה פותח בפברואר האחרון יצא לנופף לקהל וטסלה הראתה סרטון שלו עושה משימות פשוטות, כמו השקיית צמחים, נשיאת קופסאות והרמת מוטות מתכת בתחנת ייצור במפעל החברה בקליפורניה.
"עלינו להשקיע עדיין הרבה עבודה כדי שאופטימוס יוכיח כל מה שאנחנו מתכננים בשבילו", אמר מאסק, והוסיף מאוחר יותר, "אני חושב שאופטימוס הולך להיות מדהים בעוד חמש או 10 שנים".
לדבריו, רובוטים דמויי אדם קיימים אך הם "חסרים מוח וחסרי יכולת לפתור בעיות בעצמם. לעומת זאת, אופטימוס יהיה רובוט בעל יכולת קיצונית שטסלה תשאף לייצר במיליונים".
יצרניות רכב אחרות, כולל טויוטה והונדה כבר פיתחו אבות-טיפוס של רובוטים דמויי אדם המסוגלים לעשות דברים מורכבים ורובוטים לקווי ייצור של ABB ואחרים הם כבר היום עמוד התווך של תעשיית הרכב, אבל טסלה היא היחידה שבונה רובוט המיועד לשוק ההמוני ולישומים מגוונים שהעבודה במפעל היא רק אחת מהם.
כרגיל אצל מאסק, הרובוט של טסלה כולל רכיבים מקורים שתוכננו על ידי טסלה, כולל ערכת סוללות של 2.3 קילוואט-שעה שנישאת בפלג גופו העליון, ומערכת שבבים המשמשים להנעת איבריו באופן אוטונומי. הרובוט מתוכנן לשקול 73 ק"ג.
בעת הצגת הרובוט החדש לבשו מהנדסי טסלה, כמו גם מאסק חולצות טריקו שחורות עם תמונה של ידיים רובוטיות מתכתיות שעושות צורת לב ותיארו כיצד פיתחו את תכונות הרובוט – כולל בתחומים כמו איך האצבעות זזות – תוך התמקדות בעלות של ייצור נמוך יותר. "אנחנו מנסים לממש את המטרה לייצר במהירות רובוט שימושי שניתן לייצר בנפחים גדולים", אמר מאסק.
מאסק, שדיבר בעבר על הסיכונים של בינה מלאכותית, ציין כי להפצה המונית של רובוטים יש פוטנציאל "לשנות את הציוויליזציה" וליצור "עתיד של שפע, ללא עוני".
תגובות רבות שנכתבו בטוויטר בעקבות ההכרזה של מאסק היו חיוביות, והתמקדו במהירות מאמצי הפיתוח של טסלה מאז אוגוסט אשתקד, כאשר טסלה הכריזה על הפרויקט הרובטים האנושיים שלה.
אנרי בן אמור, פרופסור לרובוטיקה באוניברסיטת אריזונה סטייט, אמר כי יעד המחיר של מאסק בסך 20,000 דולר הוא "הצעה טובה", שכן העלויות הנוכחיות הן כ-100,000 דולר עבור רובוטים דמויי אדם אך ציין כי בכל הנוגע למיומנות, למהירות, ליכולת ללכת בצורה יציבה וכן הלאה, יש עוד הרבה עבודה לעשות".
במסגרת ההכרזות של מאסק באותו ארוע בו הוצג אופטימוס הודיע מאסק כי בדיקת הבטא של מכוניות עם יכולת נהיגה אוטונומית מלאה תהינה מוכנות "טכנית" להפעלה עולמית עד סוף 2022, אך התקנות הרגולטוריות עדיין מייצגות מכשולים להפיכתן זמינות לשימוש.
לפרטים נוספים על אופטימוס כפי שהוצג במסיבת העיתונאים ע"י מאסק והצוות שלו: לחצו כאן https://www.youtube.com/watch?v=UXHoWNfjJYM