ההודעה של אקרוניקס לאחרונה שבכוונתה להתמזג עם החברה המיוחדת למטרת רכישה ACE Convergence Acquisition Corp. הייתה העסקה הראשונה מסוג SPAC בתעשיית השבבים, אבל כנראה לא האחרונה
ההודעה של אקרוניקס לאחרונה שבכוונתה להתמזג עם החברה המיוחדת למטרת רכישה ACE Convergence Acquisition Corp. הייתה העסקה הראשונה מסוג SPAC בתעשיית השבבים, אבל כנראה לא האחרונה.
SPAC, שנקראת לפעמים חברת צ'ק פתוח, היא חברה ציבורית שמשמשת כאמצעי להפוך חברות אחרות לציבורית במהירות על ידי התמזגות איתן. ל-SPAC אין פעילות מסחרית, היא קיימת רק כדי למצוא חברת מטרה אחת ולהתמזג איתה. אם SPAC לא מוצאת חברת מטרה כדי להתמזג איתה בתוך שנתיים, הכספים מוחזרים למשקיעים. זה עוזר לפופולריות של החברות האלה אצל המשקיעים כי יש פוטנציאל להרוויח הרבה כסף באמצעות המניות של החברה שהפכה לציבורית, יחד עם סיכון נמוך מאוד.
SPACs מרוויחות כסף למשקיעים שלהן על ידי התמזגות עם חברות שיש להן הזדמנויות צמיחה, עם סיכון נמוך — אם המשקיע לא מרוצה מחברת המטרה שנבחרה, הוא יכול למשוך את הכסף.
ההנהלה של ה-SPAC לעיתים קרובות מחזיקה בחלק גדול מהמניות של החברה. בדרך כלל יש גם תמורות מותנות להנהלה של ה-SPAC — המבנה של התמורות המותנות האלה משתנה מ-SPAC ל-SPAC, אבל בדרך כלל הן קשורות לביצועים של החברה אחרי המיזוג.
חברת המטרה מרוויחה את היתרונות של הנפקה ראשונה, אבל בסיכון מופחת. היא יכולה לשאת ולתת על התנאים של הפיכת החברה לציבורית, כולל השווי של החברה, עם יותר ודאות לעובדים ולבעלי המניות. וגם, התהליך בדרך כלל קורה מאוד מהר, 3-4 חודשים לעומת שנתיים- שלוש בהנפקה רגילה, כלומר יש פחות סיכון שתנאי השוק ישתנו בינתיים. SPACs קיימות מאז שנות התשעים אבל ב-2020 הן נעשו פתאום מאוד פופולריות, והיוו 45% מנפח ההנפקות הראשונות שרשם ב-2020 שיא של 177 מיליארד דולר, לפי נתונים שאספה בלומברג.
בינתיים, בכל אופן, נראה שמגמת ה-SPAC תימשך.
לאחרונה הודיעה אינוויז על כוונתה לצאת לציבור באמצעות מיזוג SPAC עם תאגיד הצמיחה הקולקטיבית (נאסד"ק: CGRO), שבסיסה בטקסס , לפי שווי שוק של 1.4 מיליארד דולר.