היום אנו שמחים לארח במדור “חמש עם…” את דן ענבר, נשיא חטיבת האחסון בחברת דל טכנולוגיות העולמית, ומנכ"ל מרכזי הפיתוח בישראל. בראיון בלעדי ל- Chiportal אומר דן: " אני מעריך שהשינוי המשמעותי בעקבות המשבר יהיה העבודה מרחוק, כאשר לאחר שנים שבהם אמרנו שאין תחליף לפגישת פנים אל פנים, גם אנחנו בהייטק מגלים שאפשר לעשות חלקים גדולים גם מרחוק. בהתאם, התעשייה צפויה לקיים פחות נסיעות לחו"ל ויותר פגישות מרחוק. אנו רואים ארגונים שבמשך שנים האמינו שלא ניתן לעבוד מרחוק, מבקשים מאיתנו כעת עזרה טכנולוגית בביצוע השינוי". לפניכם הראיון המלא עם דן ענבר:
1. כיצד מתמודדת חברתך עם משבר הקורונה? (האם פיטרתם עובדים, צמצמתם פעילות וכו')
משבר הקורונה תפס אותנו בעיצומם של פרויקטים אסטרטגיים ביותר לחברה הגלובלית בתחום האחסון, אשר המרכזי שבהם יושק בתחילת חודש מאי בתום תהליך פיתוח ממושך. הצורך היה להמשיך לעמוד ביעדים המאתגרים ולא לתת למשבר לשבש את התוכניות עליהן עמלנו תקופה ארוכה.
התהליך של מעבר לעבודה מרוחקת ממרכזי הפיתוח הפרוסים בארבעה אתרים (באר שבע, הרצליה, גליל-ים, חיפה) לא היה דרמטי במיוחד מאחר וזו תפיסת העבודה אצלנו בימי שגרה. יחד עם זאת המעבר לעבודה מלאה מרחוק דרש היערכות לוגיסטית אשר בוצעה בצורה מהירה וחלקה הודות להתגייסות של כלל עובדינו, תוך התאמת שגרת הניהול והעבודה לתפיסת עבודה מבוזרת. לצד זה, דאגנו לקיים פעילות תומכת (שיעורי ספורט, הרצאות) כדי להקל על האילוצים והלחצים הקיימים באופן טבעי בעבודה מהבית כאשר כל המשפחה נמצאת בו.
2. איזה טיפ ניהולי להתמודדות עם המשבר אתה יכול לתת למנהלים אחרים בהייטק?
טיפ ראשון – לקבל החלטות מהירות ולתקשר אותן לשטח בצורה יעילה. דל העולמית הגיבה למשבר במהירות וביעילות, הוקם צוות עולמי להתמודדות עם המשבר שמיד עם תחילתו נתן קווים מנחים לכל האתרים בעולם וכל אתר התאים את ההנחיות למצב המקומי. ההנחיות היו ברורות ונהירות, כאשר המנהל או העובד, מקבל את ההחלטה בזמן, מבין איך לבצע אותה, ומקבל את האמצעים לבצע אותה, וכך הניהול היה יעיל יותר.
טיפ שני – חשיבה אסטרטגית עתידית. תכנון השבועות /חודשים הקרובים בתרחישים שונים. היערכות מראש יוצרת וודאות יחסית במצב של חוסר וודאות.
טיפ שלישי – לנהל בגמישות ורגישות. מנהלים צריכים להבין שזהו מצב מלחיץ מאוד עבור העובדים. הבידוד החברתי לצד אי הודאות הבריאותית והכלכלית, אינה מאפשרת שגרת עבודה וחיים נורמלית. על כן, המנהלים בחברה הונחו לגלות גמישות ורגישות לצורכי העובדים ולסייע ולתמוך ככל הניתן. הצורך לנהל מרחוק קבוצה גדולה של עובדים, מאתגרת גם בימים כתיקונם, ועל אחת כמה וכמה בימים אלו. לכן, מנהלים צריכים לתת אמון בעובדים שידעו לנהל את זמנם בסיטואציה החדשה, גם אם זה ייקח קצת זמן.
3. האם אתם מפעילים עבודה מרחוק/מהבית – מה מסקנותיך משימוש בשיחות וידאו ועבודה מבוזרת?
כל מי שעובד בעולם הפיתוח ובעיקר בחברות גלובליות מורגל מאוד בעבודה מבוזרת ובשימוש בפלטפורמות חלופיות לפגישות פיזיות. בימים כתיקונם, כאשר חלק מהאנשים נמצא בחדר הדיונים וחלק מקושר בווידאו, נוכחנו לדעת כי האנשים המחוברים בווידאו, מתקשים לקחת חלק פעיל בדיון. במצב הנוכחי בו כולם מחוברים בווידאו, הדיונים נעשו יעילים וקצרים יותר. חלק קטן מאוד מהעובדים המוגדרים כחיוניים בתחזוקת התשתיות (בעיקר חומרה), ממשיך להגיע לאתרי החברה וכמובן שדאגנו כי סביבת העבודה תותאם לתקנות ותשמור על בריאותם.
לקראת חג הפסח, ארגנו מפגש וידאו משותף לכל מאות עובדי החברה בישראל, במהלכו ניתנה סקירה רבעונית עסקית ובסיומה הצטרפו משפחות העובדים וכולנו הרמנו כוסית לחג, בהשתתפות מייקל דל שהצטרף מארה"ב.
לצד היעילות בעבודה מרחוק, עדיין צריך לפתור את סוגיית פגישות סיעור המוחות בצורה טובה ויעילה בווידאו, מאחר ובימים רגילים אלו פגישות שמתקיימות בצורה לא רשמית סביב לוחות או אפילו באזורי הקפה.
אלמנט מאתגר נוסף בעבודה מהבית הוא הצורך לשלב טיפול בילדים תוך כדי יום עבודה, אשר לעתים גולש אל תוך הלילה. אנו מגלים הבנה לצרכים של העובדים והמגבלות של כל אחד על מנת לאפשר עבודה לצד חיי משפחה תקינים.
אני סבור שיש יתרונות וחסרונות לעבודה מרחוק, שמוכרים לכולנו, וברור שייקח זמן לא מועט עד שנוכל לחזור לשגרה המוכרת. יחד עם זאת, המציאות החדשה הוכיחה לדרגי הניהול והעובדים עצמם, עד כמה הטכנולוגיה חדרה לחיינו ושניתן לעשות רבות בסיוע הכלים הדיגיטליים שעומדים לרשותנו. אין לי ספק כי השימוש בכלי עבודה מרחוק יורחב ויישאר עמנו גם לאחר שהמגיפה תדעך, הן בעולם העסקי והן בפרטי.
4. האם אתה צופה שינויים בהייטק ו/או בעולם העסקי בעקבות המשבר או שהכל יחזור לקדמותו?
בדומה לכלל המשק, גם תעשיית ההייטק עברה זעזוע קשה, כלל עולמי. בטווח הקצר הפגיעה הכלכלית במשק עצומה, ואני חושש שאנחנו עדיין לא מודעים למלוא היקפה.
בטווח הארוך, אני מעריך שהשינוי המשמעותי בעקבות המשבר יהיה העבודה מרחוק, כאשר לאחר שנים שבהם אמרנו שאין תחליף לפגישת פנים אל פנים, גם אנחנו בהייטק מגלים שאפשר לעשות חלקים גדולים גם מרחוק. בהתאם, התעשייה צפויה לקיים פחות נסיעות לחו"ל ויותר פגישות מרחוק. אנו רואים ארגונים שבמשך שנים האמינו שלא ניתן לעבוד מרחוק, מבקשים מאיתנו כעת עזרה טכנולוגית בביצוע השינוי.
5. מסקנות כלליות ותובנות שלך ממשבר הקורונה (מה היית צריך לעשות אחרת, מה צריכה לעשות ממשלת ישראל למען התעשיה, מה הציפיות שלך מספקים, לקוחות, עובדים?)
הממשלה מתמודדת עם סיטואציה מורכבת ומשתנה בהתנהלות של ניסוי וטעיה. החולשות והחוזקות שהיו כבר קודם במערכות השונות נחשפו ביתר שאת, כי ללא ספק לא הייתה הערכות מספקת לניהול מצב מורכב ובלתי מוכר שכזה. מבלי להיכנס לכל הצעדים שיכלו להינקט עד כה ועוד יכולים להינקט בהמשך, אני חושב שהגברת השקיפות, כמו גם תכנון לטווח הבינוני ומעלה (ולא רק לטווח המיידי) ישפרו את יעילות התפקוד של כולנו.
המגזר העסקי, הציבורי והשלטונות צריכים לנתח את המצב ולמצוא את ההזדמנויות שנוצרו מהאירוע שנקלענו איליו, כך שנצא יותר חזקים מהמצב. כבר כעת ברור כי חשוב לזרז את המהפכה הדיגיטלית בחינוך, בבריאות ובמשרדי ממשלה, ולדאוג להנגיש את הטכנולוגיה לאוכלוסיות מוחלשות או אוכלוסיות שהנגישות שלהן לטכנולוגיה פחותה.
הציפיות שלי מעובדים, לקוחות וספקים הן לגלות הבנה, התחשבות וסבלנות אחד כלפי השני בתקופה זו. אני חייב לציין בסיפוק שלפחות בסביבה שאני חשוף לה, גם המקצועית וגם האישית, זה אכן קורה ומחמם את הלב.