חברת האוטו־טק הירושלמית תקצץ כ־5% מכוח האדם לאחר גידול מהיר מאז ההנפקה; שווי החברה נשחק בכ־40% ל־9.5 מיליארד דולר על רקע מלאי שבבים עודף אצל הלקוחות, אך מובילאיי ממשיכה לגייס בתחומי הליבה ומעדכנת כלפי מעלה את תחזית ההכנסות
חברת האוטו־טק מובילאיי, המפתחת מערכות סיוע לנהג וטכנולוגיות נהיגה אוטונומית, הודיעה על סבב פיטורים חדש שבמסגרתו ייעזבו כ־200 עובדים – כ־חמישה אחוזים מכוח האדם שלה, המונה כ־4,000 עובדים. עיקר המפוטרים הם עובדים בישראל, בארבעת אתרי החברה: הקמפוס החדש בירושלים, תל אביב, חיפה ופתח תקווה.
התייעלות, מיקוד בעיסקי הליבה – ולא סגירת פעילות
לדברי מובילאיי, המהלך נובע מבחינה מחודשת של הצרכים העסקיים ושאיפה להתייעל ולהתמקד בתחומי הליבה, ולא מסגירה או צמצום של חטיבה ספציפית. בניגוד לסבב הפיטורים הקודם, שנלווה לסגירת חטיבת פיתוח חיישן הלידאר לרכב אוטונומי וכלל כ־100 עובדים מאותה פעילות, הפעם הפיטורים מתפרסים על תפקידים ותחומים שונים בחברה.
מאז ההנפקה בוול סטריט ב־2022, לפי שווי של 16.7 מיליארד דולר, הרחיבה מובילאיי את מצבת כוח האדם בכ־אלף עובדים – גידול של כשלושים אחוזים בשלוש שנים. יותר משנה חלפה מאז חנכה החברה קמפוס גדול וחדש בירושלים, המיועד לתמוך בהתרחבותה ארוכת הטווח.
כעת, לאחר תקופת צמיחה מואצת, מבצעת מובילאיי התאמות במבנה ההוצאות ובפריסת כוח האדם. במקביל לפיטורים היא ממשיכה לגייס עובדים בתחומים שנחשבים קריטיים להמשך פיתוחי המוצר והאסטרטגיה העתידית, בעיקר בעולמות התוכנה, האלגוריתמיקה והמערכות האוטונומיות.
ירידה חדה בשווי, השפעות מלאי השבבים עדיין מורגשות
מאז תחילת 2025 איבדה מניית מובילאיי כארבעים אחוזים מערכה, ושווי השוק של החברה ירד לכ־9.5 מיליארד דולר – כמעט מחצית משווי ההנפקה. הירידה משקפת שילוב של סנטימנט שלילי כללי כלפי מניות טכנולוגיה ורווחיות שנשחקה בעקבות חולשה בביקוש לשבבים.
החברה הסבירה בעבר כי לקוחותיה – בעיקר יצרניות רכב – צברו מלאי שבבים עודפים במהלך 2024, כהמשך ישיר למשבר השבבים העולמי בתקופת הקורונה. כאשר המשבר שכך, הקונים האטו את קצב ההזמנות החדשות עד שתתבצע התאמה בין המלאי לצריכה בפועל.
ברבעון השלישי האחרון הכנסות מובילאיי עלו בכארבעה אחוזים בהשוואה לרבעון המקביל והגיעו ל־504 מיליון דולר, אך מדובר בקצב צמיחה מתון יחסית לשנים קודמות. בחברה מציינים כי מדובר עדיין ב"שאריות" של בעיית המלאי, שליוותה בעיקר את 2024.
במצטבר מתחילת השנה ועד סוף ספטמבר רשמה החברה תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת של קרוב לחצי מיליארד דולר. מובילאיי אף העלתה את הקצה התחתון של תחזית ההכנסות השנתית בכ־80 מיליון דולר, כך שהטווח המעודכן עומד על 1.845–1.885 מיליארד דולר – צמיחה של 12%–14% לעומת השנה שעברה.
בשלב זה מובילאיי טרם דיווחה למשקיעים על היקף ההוצאות החד־פעמיות הצפויות בגין פיצויי פיטורים, או על גובה החיסכון השנתי במשכורות, אם וככל שיתגבש. לפי ההערכות, המהלך אינו צפוי להביא לצמצום משמעותי בשטחי המשרדים שבידי החברה בישראל.
"מותג ישראלי גלובלי" בתקופה של התאמות
מובילאיי נוסדה ב־1999 בידי פרופ’ אמנון שעשוע, וכיום נחשבת לאחד המותגים הגלובליים המוכרים ביותר שצמחו מההייטק הישראלי. החברה מובילה את שוק מערכות הסיוע המתקדמות לנהג (ADAS), ומפתחת גם פלטפורמות נהיגה אוטונומית מלאות עבור יצרניות רכב בעולם.
בהודעתה הרשמית מסרה החברה: "כחלק מבחינה מתמשכת של הצרכים המשתנים, מתבצעות התאמות במצבת כוח האדם. החברה תפעל לתמוך בעובדים המושפעים ובמקביל תמשיך לגייס למשרות הנדרשות למימוש תוכניותיה ארוכות-הטווח".
סבב הפיטורים הנוכחי מצטרף לגל התייעלות רחב יותר בענף ההייטק, שבו גם חברות מבוססות נדרשות לאזן בין השקעה אגרסיבית בצמיחה לבין שיפור רווחיות. עבור מובילאיי, האתגר הוא להמשיך להחזיק מעמד כמובילה עולמית בתחום הנהיגה האוטונומית והבטיחות ברכב – תוך התאמת המבנה הארגוני למציאות של ביקוש תנודתי לשבבים ושווקים רגישים לעלויות.






















