במסגרת פעילותה החטיבה החדשה תתמקד בשלושה תחומים עיקריים, תכניות פיילוטים תוך הטמעת טכנולוגיות מתקדמות לפעילות הליבה השוטפת של החברה המחזיקה ב-98% מתשתיות התחבורה הבינעירוניות של המדינה, פיתוח ניהול התנועה לצד היערכות לקליטת רכבים חשמליים ואוטונומיים וייזום תכניות מחקר נרחבות בשיתוף האקדמיה וגופים מובילים מהעולם
חברת נתיבי ישראל, החברה הלאומית לתשתיות תחבורה, בחרה בשבוע EcoMotion 2020 להשיק חטיבה חדשה שתעסוק בתחומי החדשנות והאסטרטגיה בהובלתה של הילה חדד חמלניק, אשר שימשה בתפקידה האחרון סמנכ"לית פרויקטים במשרד התחבורה.
נת"י המנהלת פרויקטי תשתית וניהול תנועה בהיקף פעילות של למעלה של מ-60 מיליארד שקלים בתוכנית חומש שנתית, ומי שאחראית על 8,600 ק"מ של כבישים בינעירוניים, משיקה את החטיבה החדשה במטרה להוביל שינוי משמעותי בכל הקשור לשימוש בטכנולוגיה בתשתיות התחבורה במדינת ישראל.
ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל: "הקמת חטיבת חדשנות ואסטרטגיה הינה חלק מהראיה האסטרטגית של החברה, כחלק מתחומי הליבה שלנו כחברה הלאומית לתשתיות תחבורה, זאת על מנת להבטיח לציבור שאנו מספקים עבורו את התמורה הטובה ביותר בעבור כספו- בבטיחות, הפחתת הגודש ותשתיות מתקדמות"
הילה חדד חמלניק, ראש חטיבת החדשנות והאסטרטגיה בנת"י מסבירה: "בדיקות ומחקרים בעולם מוכיחים כי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לטיפול, ניטור, פיתוח ואחזקת תשתיות יכולים להוביל לשינוי משמעותי באופן שבו הציבור הרחב חווה ומשתמש בתחבורה. מהפחתה של עד 20% מעומסי התנועה בכבישים מידי יום, צמצום תאונות הדרכים, דרך קיצוץ משמעותי בעלות האחזקה ועד שיפור התשתיות הקיימות. מטרתנו היא להבטיח כי המדינה המוכרת בכל העולם כאומת הסטארטאפ תטמיע זאת גם בשטחה"
במסגרת פעילותה, החטיבה החדשה תתמקד בשלושה תחומים עיקריים- תוכנית פיילוטים תוך הטמעת טכנולוגיות באופן שוטף לטיפול בתשתיות קיימות, ניהול התחבורה וייזום תוכניות מחקר נרחבות. תקציב הפעילות השנתית יעמוד על כ-10 מיליון שקל. החטיבה החדשה תפנה לקהילת ה- smart mobility הישראלית והעולמית, תוך שימת דגש על גמישות ויכולת עבודה מול קהילת הסטארטאפים עם מתאם גבוה של ידידותיות למשתמש. במסגרת זו כבר יצאו חברת נתיבי ישראל בשיתוף קהילת EcoMotion עם פרויקט ראשון מסוגו הנועד לענות על שלושה אתגרים קיימים. בתוך שבועות בודדים מהצגת האתגרים לסטארטאפים נבחרו 5 זוכים אשר זכו במענק כולל של חצי מיליון שקל לטובת ביצוע הדגמה בשטח. שלושת האתגרים הבאים שהוצגו בפני המציעים: ניטור משאיות, אחזקת גשרים וניתוח תביעות תעבורה משפטיות.
ניטור תנועת משאיות בכבישי ישראל: משאיות מהוות נתח משמעותי בתחבורה הבין עירונית, ובעלות השפעה רבה על התחבורה בכלל- בעומסי התנועה ובמעורבות הגבוהה בתאונות הדרכים. ניטור וניהול תנועת משאיות בזמן אמת ברמה הארצית הינו הכרחי לשיפור זרימת התנועה ובקרת הבטיחות. הזוכים באתגר זה הם InprisWay ו- AutoLab. שתי החברות הזוכות מהוות פתרונות משלימים כשהאחד נותן ערך מוסף לנהג ומסייע בצמצום היסח הדעת והשני מתחבר למחשב הרכב ומאפשר למנהל צי הרכב לעקוב אחר סטטוס הרכב, הטיפולים הנדרשים, תקלות וכו'.
אחזקה מונעת לגשרים: נתיבי ישראל אמונה על כ- 1,300 גשרים ומבני דרך בישראל. מטרת האתגר היא לקדם את דרכי בדיקות הגשרים המסורתיות הנעשות אחת לתקופה, לגישה חדשנית שתאפשר לייעל אותם ולבצע אחזקה מונעת, תוך איתור היווצרות פגמים, ביצוע מעקב אחריהם וקבלת החלטות מבוססות נתונים. הזוכה הראשונה Manam Applications תדגים יכולת לבצע את הסקירה התקופתית של הגשר באמצעות רחפנים מה שיאפשר ייעול ודיוק של הסקירות, הזוכה השניה Dynamic Infrastructure תנצל את מאגר הנתונים והתמונות הקיימים כבר בחברה על מנת לייצר "תיק רפואי" של כל אחד ממבני הדרך כך שניתן יהיה להשתמש בבינה מלאכותית ולמידת מכונה לטובת קבלת החלטות מושכלות לגבי האחזקה העתידית שלהם.
ניתוח תביעות תחבורה משפטיות באמצעות בינה מלאכותית: נתיבי ישראל נתבעת מדי שנה על ידי ציבור הנוסעים שניזוקו עקב תקלות באמצעי הדרך כדוגמת בורות בכביש, מכשולים וכו'. במסגרת אתגר זה ייבחנו פתרונות למיפוי כלל התביעות ויכולת הסקת מסקנות ומאפיינים החוזרים על עצמם, כך שיתאפשר לנתיבי ישראל לשפר את הבטיחות ובכך להקטין את כמות התביעות. צמד היזמים בצלאל חלימי ואמיר ללוש פיתחו במיוחד בעבור האתגר מערכת AI שמאפשרת לחזות קדימה את התביעות כתוצאה מאירועים שונים ובאמצעות כך לייעל את הטיפול בתביעות עתידיות.