-Wingtech ונקספריה קיימו בשבוע שעבר “סבב שיחות ראשון”, וקראה לקיים מו״מ על הבעלות ועל חידוש זרימת האספקה — בין היתר כדי להחזיר שבבים ליצרני רכב בסין ובחו״ל
משרד המסחר של סין קרא ב-22.12.2025 לממשלת הולנד “לבטל מיידית” את הצו המנהלי שהוטל על יצרנית השבבים נקספריה (Nexperia), חברה שמוחזקת בידי Wingtech הסינית. לפי הודעת המשרד, הצעד ההולנדי נתפס בבייג’ין כהתערבות לא ראויה בניהול חברה, שפגעה ביכולת לנהל מו״מ ולהחזיר יציבות לשרשראות האספקה העולמיות של שבבים. (Xinhua English)
בייג’ין אף אישרה ש-Wingtech ונקספריה קיימו בשבוע שעבר “סבב שיחות ראשון”, וקראה לקיים מו״מ על הבעלות ועל חידוש זרימת האספקה — בין היתר כדי להחזיר שבבים ליצרני רכב בסין ובחו״ל.
מה עשתה הולנד, ומהו החוק החריג שהופעל
הולנד הודיעה כי ב-30.9.2025 שר הכלכלה הפעיל לראשונה מאז 1952 את “חוק זמינות טובין” (Goods Availability Act / Wet beschikbaarheid goederen, Wbg) בעקבות חששות חמורים לליקויי ממשל תאגידי בנקספריה, שמטה החברה בניימכן. מטרת הצעד, לפי הממשלה, היא למנוע מצב שבו יכולות ייצור ומוצרים “קריטיים” יהפכו לבלתי זמינים לאירופה בשעת חירום, וכן להגן על ידע ויכולות טכנולוגיות על אדמת הולנד ואירופה.
בנקספריה עצמה נמסר אז כי במסגרת הצו נאסר עליה לבצע מהלכים כמו העברת חלקים מהחברה, פיטורי בכירים או החלטות ניהוליות מסוימות — ללא אישור מפורש מהממשלה — לתקופה של שנה.
עם זאת, במסמך עדכון מ-19.11.2025 נכתב שממשלת הולנד השעתה את הצו, לאחר מגעים שהוגדרו “קונסטרוקטיביים” עם הרשויות בסין, תוך הדגשה שהדיאלוג נמשך.
ההקשר: יצוא, חומרי גלם ושיבושי אספקה לענף הרכב
העימות סביב השליטה בנקספריה גלש כבר לשטח: רויטרס דיווחה כי היחידה הסינית של נקספריה נערכה לאספקת וופרים מקומית ל-2026 לאחר עצירת אספקה מהנהלת אירופה, וכי השיבושים תרמו למחסור ברכיבי הספק וללחץ על יצרני רכב.
נקספריה גם ציינה בעבר שהיא מושפעת משינויי פיקוח יצוא אמריקניים בגלל הקשר התאגידי ל-Wingtech, שנכללת ברשימות פיקוח של ארה״ב — עוד גורם שמחדד את הממד הגיאופוליטי סביב החברה.





















