כך עולה מסקר של Strategy Analytics ואורורה לאבס
אורורה לאבס, המספקת פתרונות Vehicle Software Intelligence, מפרסמת את תוצאות הסקר השנתי שלה זו השנה השלישית, שנערך בשיתוף עם חברת הייעוץ והמחקר Strategy Analytics. בסקר השתתפו מעל ל-200 מומחים מתעשיית הרכב העולמית.
על פי הסקר, המעבר לשימוש ברכבים חשמליים ממשיך להתרחב. בשנה האחרונה החזיקו 15% מהנשאלים ברכב חשמלי לעומת כ- 11% בשנת 2021, 38% מהנשאלים ענו כי הם מתכננים לעבור לשימוש ברכב חשמלי בשלוש השנים הקרובות ויותר מ- 76% מתכננים לרכוש רכב חשמלי בעתיד.
הסקר מצביע על מגמה משמעותית נוספת בקרב הצרכנים; 44% ציינו שהם מוכנים לשלם עבור קבלת פיצ'רים ושדרוגים באמצעות עדכוני תוכנה מרחוק (OTA), בתשלום חד פעמי ו/או באמצעות מנוי קבוע. 44.4% יסכימו לשלם 20 דולר מדי חודש עבור שירותים נוספים ו – 14% ענו שיסכימו לשלם עד 50 דולר מדי חודש. בנוסף, 62% מאנשי המקצוע בתעשיית הרכב שהשתתפו בסקר צופים ש-10% מההכנסות של יצרניות הרכב יגיעו ממכירת פיצ'רים ופונקציות באמצעות עדכוני תוכנה מרחוק, בדגמי הרכבים משנת 2027. מגמה זו מחזקת המשך פיתוח מודלים עסקיים חדשים וערוצי הכנסה נוספים של יצרניות הרכב.
הסקר השנה מציג גם התפתחות של התעשייה ביחס לשימוש בעדכוני תוכנה מרחוק. מן הסקר עולה כי 40% מצפים שיהיו בין 2 ל- 6 עדכוני תוכנה לרכב בכל שנה וכי הצרכנים שמים דגש על חווית המשתמש ועל זמן השבתת הרכב במהלך העדכון, כאשר 70% ענו כי הם לא מוכנים שזמן השבתת הרכב יעלה על 10 דקות.
בהתייחס לאתגרים הנלווים לשינויים בתוכנה, 92% מהנשאלים ציינו כי קשה או קשה מאוד לקבל הבנה ברורה של התלות ההדדית בתוכנה במהלך תהליכי הפיתוח, האינטגרציה ובקרת האיכות. יצרניות הרכב יצטרכו לשתף פעולה כדי לייצר חדשנות שתאפשר להם לספק רכבים מבוססי תוכנה (Software-Defined Vehicle), בטיחותיים ובזמן סביר. פתרונות כמו Vehicle Software Intelligence תומכים ביצרניות הרכב ומסייעות להן להבין לעומק את התלות ההדדית הנדרשת להענקת חוויה בטוחה ואמינה. בנוסף, 85% מאנשי המקצוע בתחום הרכב שענו על הסקר מסכימים שחשוב או חשוב מאוד שתהיה אפשרות לחזות אנומליות בתוכנה, ולא רק להגיב אליהן, כדי למזער את היקפי הריקול. ממצאים אלה מדגישים גם עד כמה נחוצים פתרונות מבוססי בינה מלאכותית, המאפשרים ליצרניות להגיע לתובנות עמוקות לגבי התנהגות התוכנה.
"יכולות פיתוח תוכנה של יצרניות הרכב, בין אם מתוך הארגון או מחוצה לו, חיוניות להענקת חוויית משתמש מיטבית לנהגים. בינה מלאכותית מוסיפה ערך משמעותי לאיכות תוכנת הרכב של יצרניות הרכב, על ידי הענקת תובנות עמוקות על התנהגות התוכנה והבטחה שהעדכונים מרחוק יבוצעו באופן חלק וללא זמן השבתה של הרכב" , אומר רוג'ר אורדמן, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי באורורה לאבס.
בנוסף, מאחר ויצרניות הרכב החלו ליישם את תקנות הרגולציה העולמית החדשה (UNECE WP.29), הסקר בדק את יעילות התהליכים הנוכחיים של הרגולציה ואישור התוכנה ומצא ש-84% מהמשתתפים מסכימים שהתעשייה צריכה לאמץ גישה יותר אג'ילית (agile) כדי לתמוך ברגולציה ובתכיפות העדכונים.
"תהליכי הרגולציה הנוכחיים התאימו לרכבים שהוגדרו על ידי החומרה שלהם. אך כיום, התוכנה משתנה בתדירות גבוהה יותר ועם השלכות פונקציונליות ובטיחותיות רבות יותר מאשר בחומרה בלבד. יידרשו תהליכי CI/CD חדשים ואג'ילים כדי להבטיח רגולציה אפקטיבית שלא תחנוק את החדשנות ותסכן את הצרכנים", מסביר איאן ריצ'ס, סמנכ"ל תחום הרכב ב-Strategy Analytics.
● ריכוז נתונים מהסקר:
● יותר מ 76% מתכננים לרכוש רכב חשמלי בעתיד.
● בשנה האחרונה החזיקו 15% מהנשאלים ברכב חשמלי לעומת כ- 11% בשנת 2021.
● בשלוש השנים הקרובות 38% מהנשאלים מתכננים לעבור לשימוש ברכב חשמלי.
● 44% מוכנים לשלם עבור קבלת פיצ'רים ושדרוגים באמצעות עדכוני תוכנה מרחוק (OTA), בתשלום חד פעמי ו/או באמצעות מנוי קבוע.
● 44% יסכימו לשלם עד 20 דולר מדי חודש עבור שירותים נוספים .
● 14% יסכימו לשלם עד 50 דולר מדי חודש.
● 62% מאנשי המקצוע בתעשיית הרכב צופים ש-10% מההכנסות של יצרניות הרכב יגיעו ממכירת פיצ'רים ופונקציות באמצעות עדכוני תוכנה מרחוק, כבר בדגמי הרכב של שנת 2027.
● 9% בטוחים מאוד שעד 2025 ליצרניות הרכב יהיו את יכולות פיתוח התוכנה הנדרשות לפתח ארכיטקטורות E/E מתקדמות, בעוד ש-48% בטוחים במידת מה.
● 84% מסכימים שהתעשייה צריכה לאמץ גישה יותר אג'ילית כדי לתמוך ברגולציה ובתכיפות העדכונים.
● 92% ציינו כי קשה או קשה מאוד לקבל הבנה ברורה של התלות ההדדית בתוכנה במהלך תהליכי הפיתוח, האינטגרציה ובקרת האיכות.
● 85% מציינים שחשוב או חשוב מאוד שתהיה אפשרות לחזות אנומליות בתוכנה, ולא רק להגיב אליהן, כדי למזער את היקפי הריקול.