ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את התשתית החוק לניסוי לשימוש ציבורי ברכבים אוטונומיים – תחילת הניסוי צפויה במחצית השנייה של השנה * קבוצת יונדאי ו- CityZone מזמינים חברות סטארט-אפ להגיש פתרונות לאתגרי התחבורה בעיר החכמה
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את פקודת התעבורה, העוסקת בהפעלת רכב עצמאי (אוטונומי) ורכב בעל עצמאות מותנית, בישיבה בהשתתפות שרת התחבורה, ח"כ מרב מיכאלי. הצעת החוק נועדה לייצר תשתית חוקית לניסויים בכלי רכב אוטונומיים, שתאפשר ניסוי בשימוש ברכבים למטרות ציבוריות כמו הסעת נוסעים, נסיעות שיתופיות, משלוחים ועוד. היו"ר ביטון והשרה מיכאלי הביעו התרגשות רבה לקראת סיום החקיקה וציינו כי הדבר יציב את ישראל כפורצת דרך.
בדיונים הקודמים שקיימה הוועדה בהצעה הסביר סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, כי הרכב העצמאי הוא מנוע-צמיחה כלכלי ו-640 חברות הזנק בישראל כבר עוסקות בנושא. שאיפת המשרד היא אפס תאונות דרכים, הקטנת פליטות והורדת הגודש בכבישים – ולכל אלו ניתן מענה ברכב העצמאי, כאשר בעשור הקרוב כלי רכב אלו ישמשו בעיקר להסעה ציבורית ופחות לרכב פרטי. פלור ציין כי אם החקיקה תאושר בקרוב סופית במליאה ניתן יהיה להתחיל בניסוי כבר במחצית השנייה של השנה.
עם זאת, בתחילת הכנת ההצעה התברר כי משרד התחבורה יידרש להתקין תקנות רבות, שאם לא תתוקנה בזמן הדבר עלול לעכב את היישום. בעקבות זאת התקבלה הצעתו של היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד איתי עצמון, לפיה מרבית ההסדרים הנדרשים בתקנות יובאו כבר כעת כתוספת להצעת החוק.
בנוסף לכך, במהלך הישיבות הקודמות התקבלה הצעתו של היו"ר ביטון, לפיה מספר כלי הרכב המשתתפים בניסוי יעלה מ-400, כפי שהציע משרד התחבורה בתחילה, ל-500. במהלך הדיונים אושרו הסדרים רבים נוספים שנועדו לאפשר התמודדות עם סוגיות של בטיחות, ביטחון, הגנה על מערכות מידע והגנה על הפרטיות.
השרה מיכאלי התייחסה לשינויים ואמרה כי בתחילת כהונתה היו עליה לחצים להכניס את ההצעה לחוק ההסדרים, אך היא סירבה כי חשבה שבהצעה הזו צריך לדון "כמו שצריך". היא הוסיפה כי היא שמחה על כך ואמרה כי ישראל תהייה אחת המדינות הראשונות בעולם שתאפשר לרכבים אוטונומיים לנוע בכבישים. עוד ציינה השרה כי חשוב שהניסוי יערך לא רק במרכז, אלא במרקמי חיים שונים, בצפון, בדרום, בנגב ובגליל וכינתה זאת "פריצת דרך מרגשת".
היו"ר ביטון אמר גם הוא כי המשרד צריך להיות גאה בכך שהוא מוביל את הקדמה ונמצא בחזית העולם בבדיקת טכנולוגיות חדשות. הוא הוסיף כי ישראל היא פורצת דרך בעולם העסקי, ועכשיו תהייה פורצת דרך גם בשימוש בטכנולוגיה לצרכים ציבוריים. הוא הוסיף כי אישור ההצעה מביא בשורה לחברה הישראלית, ואמר כי עכשיו תועבר ההצעה לאישור במליאת הכנסת ויש לקוות שזה לא יתקע.
קבוצת יונדאי ו- CityZone מזמינים חברות סטארט-אפ להגיש פתרונות לאתגרי התחבורה בעיר החכמה
יונדאי ((Hyundai CRADLE וסיטיזון (CityZone), תכנית החדשנות הפתוחה של עיריית תל אביב-יפו, אוניברסיטת תל אביב ופארק עתידים תל אביב, יבחנו יחד פתרונות העוסקים בתחבורה עירונית חכמה.
תחומי העניין שהוגדרו הם: בטיחות הולכי רגל ומיקרו מוביליטי, תשתיות עירוניות ותקשורת נתונים דו כיוונית בין הרכב לסביבה העירונית, אופטימיזציה לוגיסטית עירונית לק״מ האחרון, עצמאות אנרגטית ואנרגיה אלטרנטיבית עבור טעינת רכב וניתוח מידע מתקדם עבור ניטור וניהול תחבורה ברמה הטקטית, האופרטיבית והאסטרטגית.
חברות הסטארטאפ שייבחרו, יוכלו לבצע פיילוט בליווי הגורמים המקצועיים בעיריית תל אביב-יפו, ובשיתוף פעולה עם היחידה העסקית הרלוונטית של יונדאי מוטורס.
יריב המר, מנהל Hyundai CRADLE Tel-Aviv: "אנחנו בזרוע החדשנות של יונדאי בישראל מזמינים כל סטארטאפ בעולמות המוביליטי והעיר החכמה שמסוגל להעמיד את הטכנולוגיה שלו בניסוי כלים עם עיריית תל אביב, פארק עתידים ויונדאי להגיש את מועמדותם לתכנית של CityZone."
גבי קמינסקי, מנהל סיטיזון, פארק עתידים תל אביב: "נושאי התחבורה החכמה והמוביליטי הם בין המרכזיים אותם אנו מקדמים בסיטיזון. חברת יונדאי אינה רק יצרנית רכב, אלא חברת תחבורה המפתחת קשת רחבה של פתרונות ושירותים, כולל מעורבות בפרויקטים עירוניים משמעותיים בקוריאה. אנו מברכים על שיתוף הפעולה עם חברת יונדאי ובטוחים כי יחד נוכל לתרום תרומה ממשית ובעלת ערך לעתיד הלא רחוק של התחבורה בערי העולם."
שגיא ניב, מנכ"ל פארק עתידים תל אביב: "היתרון המשמעותי בתחום התחבורה החכמה הינו שפארק עתידים תל אביב, כמתחם עירוב שימושים אולטימטיבי, משמש בין היתר כשדה ניסויים חי עבור חברות הרכב והסטארט-אפים בתחום זה. חלקים ממרחבי העבודה של החברות משמשים כמעבדות של ממש לתחום הרכב, ומרחבי הפארק משמשים לחלק מהחברות כמתחם ניסויים חי ובועט. מדובר בשילוב בעל ערך אמיתי ובאקו-סיסטם רלוונטי במרוץ לניצחון על הדבר הבא בעולם התחבורה."