כך אומר יגאל ליבנה, העומד בראש קרן השקעות לעסקים ישראלים בסין, במפגש מועדון השבבים הישראלי שעסק בנושא: "סין – ישראל – מהפך בהרגלי הצמיחה"
יגאל ליבנה, שותף כללי בקרן OFC-iFund במפגש מועדון השבבים הישראלי, יוני 2017. צילום: שמואל אוסטר |
"הישראלים והסינים משלימים זה את תכונותיו של זה כמו כפפה ליד". כך אומר יגאל ליבנה, העומד בראש קרן השקעות לעסקים ישראלים בסין, במפגש מועדון השבבים הישראלי שעסק בנושא: "סין – ישראל – מהפך בהרגלי הצמיחה"
ליבנה משמש כשותף כללי בקרן OFC-iFund שהוקמה ב-2016 במטרה לסייע לחברות ישראליות להאיץ צמיחתן בשוק הסיני ומתגורר בהונג קונג. בשנת 2006 הקים ביחד עם עמי מירון ושורה של שותפים סינים את קרן CIVC. לפני כן ניהל את קרן ניורון ואת קרן PNV שהיא למעשה שילוב של קרן ניורון ופלטינום. ליגאל נסיון של 20 שנה בניהול חברות טכנולוגיות ,16 שנה בניהול קרנות הון סיכון וPE מהן 10 שנים בשוק הסיני. היקף ההשקעות הסיניות בישראל גדל מדי שנה. בשנת 2015 השקיעו חברות סיניות כ-500 מיליון דולר בהייטק הישראלי והיוו כ–40% מסך גיוסי ההון של אותה שנה. הסינים מחפשים ידע, חדשנות וטכנולוגיה כדי להאיץ את פיתוח הכלכלה שלהם ומוצאים בישראל טכנולוגיות חדשניות כמו גם גשר עסקי לעולם המערבי.
"אני משקיע בעולם ויבשראל. אחרי 12 שנה בסין, אני חייב להודות שסינית אינני מבין. ככל שאנחנו שם יותר זמן אני מבין עד כמה אנחנו לא מבינים. כשאתה יוצא עם הנחה כזו לכל דבר בסין מראש תהיה יותר זהיר. גם הרבה סינים לא מבינים. התרבות הסינית מאוד מורכבת והתרבות העסקית עוד יותר מורכבת. הם חושבים אחרת לגמרי ועושים את הדברים אחרת לגמרי."
"מצד שני, אני מאמין גדול מאוד. אני מאוד אוהב את המדינה הזו, מאוד מאמין באנשים. יש שם עולם ומלואו של דברים רעים וטובים. אני מאמין בכך שסין תשיג את השאיפות שלהם בעולם הרבה יותר מהר, הם קוראים לזה צ'יינה ספיד."
לדוגמה בתחום התשלומים. סין היתה מדינה של מזומן. לפני חמש שנים לא היה שימוש בצ'קים כי אנשים לא האמינו בצ'קים, גם כרטיס האשראי חדרו לאט מאוד. תוך תקופה של פחות משנתיים, כל סין היום פועלת בתשלומים אלקטרוניים. (מחזיק את הטלפון) אני לא נוגע במזומן בסין כבר שנה. הכל דרך הטלפון. אני חוזר להונג קונג בסופי שבוע, ואני נדהם מכך שהונג קונג די מפגרת. הרושם העיקרי שלי מסין מאז שהגעתי הוא שהסינים במירוץ להשיג את העולם."
"המהירות הסינית, היעילות, והנחישות יביאו את סין להיות מובילה עולמית בתחומים רבים, לרבות חדשנות.
נכון, חדשנות כמו בישראל לא תהיה בסין עוד הרבה שנים. גם העובדה שההייטק הסיני לא מצליח בעולם נובעת מסיבות רבות. הסינים כל כך נחושים, חכמים. אני בטוח שהישראלים מצליחים בעולם בגלל שהם חכמים מהגויים. אבל הם לא מצליחים בסין. כל אלה שבאים לסין וחושבים שהם חכמים יותר, נכשלים. ויש לי דוגמאות רבות. אלו שמכבדים את הסינים יש להם סיכוי הרבה יותר טוב. ביחד יש לנו סיכוי טוב לבנות דברים גדולים."
"אחת הדוגמאות למירוץ של הסינים להדביק את העולם הוא תוכנית Made in China 2025 שנפתחה לפני שלוש שנים במטרה להשתוות לארה"ב גרמניה ויפן ברמת התעשייה.ב התעשייה מהווה עדיין 35% מהתל"ג הסיני וזה לא עומד להשתנות. במירוץ של סין להדביק את הפער ולהביא תעשיה מתוחכמת יותר לסין שתאפשר תעסוקה ורמת חיים גבוהה למיליוני בני אדם, הם חייבים לשדרג את התעשייה. הדבר נותן הזדמנות מצויינת לחברות ישראליות. החברות הישראליות והסיניות משלימות אלה את אלה כמו כפפה ליד. ישראל טובה ביצירתיות, בחדשנות בין תחומית ובמחקר בסיסי. הסינים טובים מאוד בהגדלת עסקים בקנה מידה, ביעילות, בלוגיסטיקה, ולעשות זאת בהצלחה – באיכות, בעמידה בזמן ובמחיר."
השגיאות הנפוצות של יזמים ישראלים בסין
"אני מנהל בסין קרן המכונה Ifund, בשנז'ן שמטרתה לסייע ליזמים ישראלים להצמיח את עסקיהם בסין. אני מבין את התפקידים המשלימים של הישראלים והסינים ולבנות ביחד מובילות עולמית. הרעיון הוא שבשלב ראשון השותפויות הללו יזכו בעסקים בשוק הסיני ולאחר מכן יצליחו בשוק העולמי."
"ישראלים, או מערביים בכלל שמגיעים לסין, נוטים להקים ארגון מערבי בסין וזו טעות. קחו לדוגמה חברות כמו Airbnb. יש להם בסין שמות אחרים לגמרי, מקבלי החלטות אחרים לגמרי, ועוד. הכל מנוהל על ידי סינים. המרכיב היחיד שישאר בידי הישראלים הוא המו"פ והוא יכול להישאר בארץ, ולא חייב לעבור לשנחאי. יותר קל לשכור כשרונות הטובים בתחומם בהרצליה."
"שגיאות נסופות הן בחירת שותף לא מתאים וכן אי הבנת חלקה של חשיבותה של הממשלה בעסקים בסין. בסין אף פעם אסור לעשות דברים בניגוד לממשלה. זה גרם לאסון לגוגל ואני בטווח שעד היום הם מצטערים על כך.
הבנת השוק שונה מאוד מאשר במערב, דרך קבלת החלטות שונה, התחשבות בגורמים אחרים.
אסכם זאת בארבעה מרכיבים. הראשון והחשוב ביותר – אמון. אי הבנה גורמת לחוסר אמון. הדבר השני תאום ציפיות. לאנשים יש ציפות שונות והדבר גורם לקונפליקטים. המרכיב השלישי הוא התמקדות וקביעת סדרי עדיפויות הרבה עסקים נכשלים כי הישראלים לא עושים את הדברים בסדר העדיפויות הנכון ולא מבינים את הצרכים הסיניים. הסינים מתייחסים לספקים שלהם כאל חלק מהמשפחה, והישראלים אל הסינים רק כאל עוד עסקה. המרכיב הרביעי והחשוב ביותר – משאבים. עבודה מול חברות סיניות דורשת השקעה גדולה ויכולת תפעול.
{loadposition content-related} |