באמצעות המהלך מקווה יבמ לנגוס בשליטה הבלעדית כמעט של אינטל בשוק זה
נפח התנועה העירוני גדל, הגשרים והמנהרות מתבלים ועלויות התחזוקה מאמירות. IBM וחברת התשתיות הגלובלית Sund &Baelt פיתחו פתרון המשלב נתוני חיישנים וניתוח מבוסס בינה מלאכותית כדי לייעל את קבלת החלטות התחזוקה ולהבטיח תשתית עירונית מתפקדת ובטוחה
מעבדת המחקר של IBM בחיפה שותפה לפתרון: אחראית על שילוב נתוני רחפנים המבצעים ביקורות שוטפות לזיהוי סדקים ונזקים
ב-20 השנים האחרונות, ערים ברחבי העולם ביצעו השקעות ענק כדי להבין את הנפח העצום של הנתונים שנאספו על האזרחים המאכלסים אותן. מאות מיליוני דולרים הושקעו בהטמעת חיישנים ושילוב של טכנולוגיות מובייל ובינה מלאכותית על מנת להפיק נתונים ותובנות, לשפר את איכות חייהם של האזרחים ולהציע להם תשתיות עירוניות מתקדמות – להפוך ל"ערים חכמות".
אבל 20 שנה לאחר תחילת התהליך – מתברר שלא התקדמנו הרבה. בארה"ב למשל, האגודה האמריקאית של מהנדסים אזרחיים מדרגת את רמת התשתית בערים באמריקה עם ציון D+. כלומר שמצבן הפיזי והיקף הקיבולת של התשתיות האזרחיות קרוב לכישלון. לדוגמה, דו"ח הגשרים של אגודת בוני הכבישים והתחבורה של ארה"ב לשנת 2019 קובע כי 47 אלף גשרים מוגדרים כ"פגומים מבחינה מבנית".
מנהלי תשתיות מרכזיים ברחבי העולם נאבקים עם מבנים ההולכים ומתבלים ומערכות מזדקנות. עלות הבדיקות הפיזיות הקבועות והתחזוקה המתמדת מאמיר, אך הדרישה היא להמשיך ולספק שירותים באופן רציף ולשפר את ניהול התשתית – כלומר לבצע את התיקונים הדרושים במהירות וביעילות, כדי לפגוע כמה שפחות במרקם החיים האורבני.
ההערכה היא שכדי לתקן את הליקויים בעשור הקרוב, נדרשת הוצאה של סכום הנאמד בכ-2 טריליון דולר; במקביל – IDC (International Data Corporation) מעריך שההוצאות השנתיות על טכנולוגיות "ערים חכמות" צפויות להגיע ל-135 מיליארד דולר עד 2021.
על רקע זה הודיעה IBM על שיתוף פעולה עם Sund & Baelt, חברה המחזיקה בבעלותה ומפעילה כמה מהתשתיות הגדולות בעולם, במסגרתו יפותח פתרון המשלב IoT ובינה מלאכותית שיסייע להאריך את תוחלת החיים של תשתיות עירוניות מזדקנות: כבישים מהירים, גשרים, מנהרות, סכרים ומסילות רכבת. הפתרון הקרוי Maximo for Civil Infrastructure הוא המשך של פתרונותIBM Maximo המציעים יישומים שימושיים שונים לצורך ניהול, מעקב, פיקוח ותחזוקה של תשתיות פיזיות.
תשתית שמצבה הפיזי מתדרדר היא אתגר גלובלי עצום. ארגונים מתמודדים עם מתקנים מתיישנים, קושי לבצע בדיקות פיזיות כמו גם עלות תחזוקה גבוהה. הפתרון החדש נועד לסייע לארגונים לשפר את היעילות של הפעלת ותחזוקת התשתיות הציבוריות החיוניות לערים מודרניות.
הפתרון יאחד נתונים שונים ממספר מקורות: מידע תכנוני, יומני תחזוקה, נתונים שהופקו כמעט בזמן אמת מחיישנים שונים, מצלמות נייחות, התקנים לבישים של עובדים ונתוני מזג אוויר מ-The Weather Company. גם מעבדת המחקר של IBM בחיפה שותפה בפרויקט; היא אחראית על שילוב הנתונים שמקורם ברחפנים המבצעים בדיקות תחזוקה וביקורות שוטפות.
שלל הנתונים הללו יסייעו לערים למדוד את השפעתם של תנודות ועומסים, ולזהות – לעיתים מבעוד מועד – נזקים מבניים כגון סדקים, חלודה וקורוזיה. כך יוכלו מהנדסים, מפעילים ומשתמשים לקבל נתונים כמעט בזמן אמת, לבצע מעקב קבוע והערכות סיכונים, לקבל החלטות מהירות ולקבוע קדימויות לתיקונים קריטיים, וכן לנהל אסטרטגיות של תחזוקה מונעת ומשמרת לצורך שיפור היעילות והעמידה ברגולציה.
גבי זודיק, דירקטור IoT ובלוקצ׳יין במעבדות המחקר העולמיות של IBM אמר: "גשרים, מנהרות וכבישים הם נתיבים החיים של ערים – עבור תושבים בדרך לעבודתם, סחורות בדרכן לשווקים, תלמידים בדרכם לרכוש השכלה ומשפחות בדרכן לבילוי בפארק. בעוד שהיקף התחבורה הולך וגדל התשתיות הללו מתיישנות, ונוצר הכרח לפתח שיטות חדשות לשמור עליהן. השילוב של שימוש בחיישני IoT, צילומי רחפנים והתובנות של טכנולוגיות בינה מלאכותית, יבטיח שהתשתיות העירוניות החיוניות ימשיכו לתפקד ולהיות בטוחות לשימוש – ובה בעת יקטין את עלויות הניטור והתחזוקה המאמירות".
Sund & Bælt היא הבעלים והמפעילה של כמה מהתשתיות הגדולות בעולם, כגון גשר Storebaelt בדנמרק, וגשר ארסונד המחבר בין דנמרק לשוודיה ואורכו 16 ק"מ. החברה מכינה כיום את המבנה עבור המנהרה השקועה הארוכה בעולם – Femern Belt – שאורכה 18 ק"מ והיא תחבר בין דנמרק לגרמניה ותהיה גם המנהרה החכמה באירופה.
{loadposition content-related} |