תעשיית הרכב עוברת שינוי טרנספורמטיבי, כאשר בינה מלאכותית (AI) משחקת תפקיד מרכזי בעיצוב פניה של התחבורה העתידית. ממערכות סיוע משופרות לנהג ( (ADASועד להבטחה הגדולה לכלי רכב אוטונומיים לחלוטין, הבינה המלאכותית מחוללת מהפיכה באופן שבו אנו מתכננים, בונים ומתקשרים עם מכוניות.
יכולת העיבוד הפנומנלית המושגת כיום בעזרת שבבי סיליקון מתקדמים מאפשרת לנצל את יכולות הבינה המלכותית גם לתעיית הרכב שעד חפני כמה שנים פעלה במצורה מיושנת ושמרנית אך היום רעבה לחידושים טכנולויגם ומחפשת להטמיע טכנולוגיית בינה מלאכותית בכלי רכב ומערכות תחברוה מתקדמות.
להלן כמה ישומים מרכזיים המנצלים כיום את יכולות הבינה המלאכותית:
- מערכות מתקדמות לסיוע לנהג (ADAS) – בינה מלאכותית מעצימה את תכונות ADAS מערכות הסיוע המתקדמות לנהג כגון בלימת חירום אוטומטית, התרעה על סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית. מערכות אלו משתכללות עם כל איטרציה, לומדות כל הזמן ומשפרות את זמני התגובה מתוך כוונה להגיע למצב בו יהיו אמינות מספיק לפעול בצורה אוטונומית לחלוטין.
- שיפור בטיחות הנהג: כל עוד נמשיך לנהוג ברכבנו יש חשיבות רבה למערכות בינה מלאכותית המסוגלות לנטר את התנהגות הנהג, לעודד הרגלי נהיגה בטוחים יותר ואף להמליץ על הפסקות מנוחה במקרה של עייפות או נהיגה בשכרות. במקביל ניתן יהיה להקטין את פרמיות הביטוח הפוטנציאליות עבור נהגים המפגינים באופן עקבי שיטות נהיגה בטוחות יותר.
- חוויות משופרות ברכב -בינה מלאכותית מתאימה אישית את חוויית הנהיגה כפי שלא היתה מעולם. עוזרות קוליות כמו אלקסה וסירי יכולות ללמוד את העדפות נהג, להתאים את טמפרטורת תא הנוסעים לכל נהג ולנווט במסלולי נסיעה רצויים בצורה חלקה ואמינה.
- תחזוקה חזויה: אלגוריתמי AI מנתחיםאת הנתוני המתקבלים מחיישני הרכב כדי לחזות כשלים מכניים פוטנציאליים, מה שמאפשר גם לבצע תחזוקה מונעת ולמנוע תקלות עוד לפני שגרמו לסיכון בחיי הנוסעים או להשבתת הרכב. עובדה זו מתורגמת לבטיחות מוגברת ולעלויות תיקון מופחתות.
- אופטימיזציה חזויה של תאורת תנועה מבוססת בינה מלאכותית:מערכות בינה מלאכותית חדשות מנתחות את נתוני זרימת התנועה בזמן אמת ומתאימות באופן דינמי את תזמוני הרמזורים ליעילות מיטבית. טכנולוגיה זו כוללת שילוב של תשתית רמזורים עם חיישנים ומצלמות האוספים נתונים על נפח הרכב, מעברי הולכי רגל ודפוסי תנועה כלליים. אלגוריתמי בינה מלאכותית מנתחים את הנתונים הללו ומתאימים את תזמוני האור כדי למזער את העומס וההמתנה. מערכת אופטיציזה זו יכול גם להקטין את צריכת דלק ואת זיהום האויר הנגרם מפליטת גזים רעילים במיוחד במרכזי הערים.
- שירות חניה אוטונומי המופעל על ידי בינה מלאכותית: בנוסף לנהיגה בטוחה ויעילה יותר, מערכות בינה מלכותית חדשות יוכלו לאפשר למכונית להחנות את עצמה באופן אוטונומי במגרש חניה רב קומות. למימוש הישום יש צורך בהתקנת מצלמות וחיישנים כדי למפות את כל שטח החניה. מערכת הבינה המלאכותית של המכונית, המשתמשת ב-LiDAR וברדאר, תתקשר עם הבינה המלאכותית של החניה כדי לנווט במקומות צרים ולהחנות את המכונית בבטחה ותוך ניצול מירבי של שטחי החניה.
- החלום האוטונומי: המטרה הסופית עבור רבים היא השקתם לשוק של כלי רכב אוטונומיים לחלוטין. חברות כמו Waymo, Tesla וקרוז משתמשות בחיישני LiDAR, מכ"ם ומצלמה בשילוב עם אלגוריתמי למידה עמוקה כדי לאמן מערכות בינה מלאכותית לנווט בסביבות דרכים מורכבות בצורה בטוחה ויעילה.
בנושא המירוץ לרכב האוטונומי יש כיום מספר שחקנים מרכזים הנמצאים בחזית הפיתוח של טכנולוגיית רכב אוטונומי וכוללים את:
Waymo (בבעלות אלפבית): חלוצה בתחום, Waymo מתהדרת בצי מוניות לנהיגה עצמית הפועלות באזורים מוגבלים. ההתמקדות שלהם היא בשירותי הסעות עם דגש חזק על בטיחות ואיסוף נתונים.
טסלה: החברה הפועלת בשוק הרכב תוך מישמו חזונו של אילון מאסק מציידת את כלי הרכב שלה בחומרה ותוכנה מתקדמות לתכונות נהיגה אוטונומית. עם זאת, הגישה שלהם מסתמכת במידה רבה על נתוני מצלמה, מה שמעלה חששות לגבי יעילותה בכל תנאי מזג האוויר.
קרוז (בבעלות ג'נרל מוטורס): קרוז מתמקדת בפיתוח כלי רכב אוטונומיים עבור סביבות עירוניות ספציפיות. הם משתמשים בחיישני LiDAR ורדאר באופן נרחב כדי ליצור מפות מפורטות ולאפשר ניווט בטוח.
Aurora: סטארטאפ המפתח תוכנה לנהיגה עצמית שניתן לשלב בכלי רכב שונים. החברה נותנת עדיפות לגישה שיתופית, תוך שיתוף פעולה עם יצרני רכב מסורתיים כדי להביא טכנולוגיה אוטונומית לשוק ההמוני.
Baidu: ענקית הטכנולוגיה הסינית מפתחת באופן פעיל טכנולוגיית מכוניות אוטונומיות בסין, תוך התמקדות בהתאמה לדפוסי התנועה והתשתית הייחודיים של המדינה.
למרות ההתקדמות הרבה שנעשתה בשנים האחרונות, עדיין נותרו אתגרים משמעותיים בדרך אל היעד והם כוללים מכשולים רגולטוריים, שיקולים אתיים לגבי האחריות לתאונות והצורך באמצעי בטיחות חזקים שיבטיחו כמות קטנה של תאונות ומינימום אבדן בחיי אדם.
עם זאת, אין להכחיש את היתרונות הפוטנציאליים של כלי רכב המונעים בינה מלאכותית. אלה כוללים בטיחות מוגברת, צמצום עומסי תנועה ושיפור הנגישות לכולם. ככל שה-AI ממשיך להתפתח, אנו יכולים לצפות לעתיד חיובי יותר שבו מכוניות יהפכו לכלי תחבורה יעיל יותר ובטוח יותר.