כך אמר פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ויו"ר מובילאיי במפגש מועדון השבבים הישראלי שעסק בתחבורה חכמה.
פרופ' אמנון שעשוע, מפגש מועדון השבבים, 6/7/15. צילום: שמואל אוסטר |
עד 2018 תותקן בכל מכונית מערכת להתראה מפני תאונות מבוססת מצלמה. כך אמר פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי במפגש מועדון השבבים הישראלי ביוזמת אתר Chiportal ואשר עסק בתחבורה חכמה שהתקיים ביום שני השבוע.
ופרופ' שעשוע יודע על מה הוא מדבר, תהליכי החדרת טכנולוגיות חדשות לרכב דורשים שנים של הכנה, וכל יצרני הרכב, מלבד גוגל, עומדים להשתמש בטכנולוגית הראיה המלאכותית של מובילאיי הישראלית. אבל זה לא הכל, שימוש במערכת הזו לצורך הפיכת המכונית לאוטונומית, אף עדיין עם נוכחות של נהג שיכול להשתלט על הרכב במקרה חרום, צפויה להכנס אצל יצרנים רבים מעתה (בתחילת 2016 צפויה הכרזה ראשונה) ועד לשנת 2020.
"בעתיד הרחוק יותר, כ-5-10 שנים קדימה נוכל לקחת את הטכנולוגיה שלב אחד גבוה יותר ולנתק את הנהג בכלל. השינוי הזה דורש שיפור של כמה טכנולוגיות. זה לא מדע בדיוני – אפשר לדמיין מכוניות ראשונות שנוסעות לגמרי באורח אוטונומי. הדבר ישנה את פני תעשיית הרכב אבל גם מעבר לכך, את הדרך שבה אנו רוכשים כלי רכב. אולי לא נצטרך לרכוש יותר מדי מכוניות שיעמדו ריקות. הרכב יכול לקחת אותי לעבודה, יחזור הביתה ויקח את אשתי. תהיה לכך השלכה גם על צריכת הדלק משום שכאשר המכוניות יהיו אוטונומיות, תידרש פחות הגנה פסיבית השוקלת ולפיכך גם גורמת להעלאת צריכת הדלק.
בהמשך, סיפר פרופ' שעשוע כי החברה מפתחת כיום את הדור השלישי של השבבים, בטכנולוגית 40 ננומטר – הנחשבת מתקדמת בתעשיית הרכב. הדור הרביעי כבר מתוכנן לטכנולוגית 28 ננומטר. כל השבבים מיוצרים על ידי STMicroelectronics. תפקיד האלגוריתמים שלנו הוא להבין ברמה שאנחנו בני אדם יכולים להבין עצמים, אנשים תנועה, ואת היחסים בין העצמים השונים. אנו רוצים שמחשב יסתכל על תמונה ויחלץ משמעות. היכן נמצאים הרכבים, היכן הולכי הרגל, היכן ומהם התמרורים, איפה נמצאת המדרכה, היכן יש מחסום, מכוניות חונות, מיקום הרמזור וצבעו וכל זאת כדי שבשלב ראשון נמנע תאונות ובשלב שני הטכנולוגיה תתמוך בניהוג אוטונומי. וכל זאת ב-36 פריימים לשניה.
הדבר דורש לא רק אלגוריתם איכותי אלא גם כוח מיחשוב גדול, וכל זאת ב-2.5 ואט, ובעלות של דולרים בודדים.
בהמשך הסביר פרופ' שעשוע כיצד מתוכנן השבב שבבסיס המערכת של מובילאיי, ומדוע לא ניתן היה להשתמש במעבד יישומים, DSP או FPGA קיימים והם נדרשו לפתח טכנולוגיה ייחודית.: "כדי לחשב מה קורה בתמונה השוקלת למעלה ממגה פיקסל בקצב של 36 פריימים לשניה וכל הזמן צריך לתת מענה לכל הצרכים אי אפשר פעם לחפש מכוניות ופעם הולכי רגל. גם המחיר ליצרני הרכב הוא בסדר גודל של 100 דולר ויש ספקים של האלקטרוניקה, המצלמה ועוד וכולם צריכים להרוויח ולכן אי אפשר שהשבב עצמו יעלה עשרות דולרים. הוא צריך להיות זול."
"אין בנמצא משהו כזה במדף ולכן היינו צריכים לתכנן אותו זה גם אחד החוזקות של החברה לא רק היכולת האלגוריתמים שאין לאף מתחרה אלא גם שבב שאין לאף אחד אחר וכך אנחנו יכולים לבוא עם פתרון זול יותר."
ראו גם דיווח מאתמול על פאנל שנערך במסגרת אותו מפגש:
עולם שבו המכוניות יהיו אוטונומיות יהיה עולם בטוח יותר
{loadposition content-related} |