הטכנולוגיה של קורטיקה זיהתה את הולכת הרגל כ-16 מטר לפני Uber, מרחק מספיק כדי לבצע בלימה.
יגאל רייחלגאוז וקרינה אודינייב – צילום: לירן שטרית |
חברת קורטיקה חקרה את סרט התאונה של Uber כדי לבדוק אם היה ניתן למנוע מקרה של דריסה. הסרט שהוקלט מלוח המחוונים של אובר המצלם את קדמת הדרך, הורץ במערכת של קורטיקה הישראלית שזיהתה את הולכת הרגל 0.9 שניות לפני המערכת של אובר. מדובר בפער של כ-16 מטר שהיה מאפשר לבלום ולהציל חיים אם אובר הייתה משתמשת בטכנולוגיה של קורטיקה.
מצורף קישור לצפייה בוידאו לאחר שעבר עיבוד במערכת של קורטיקה. הולכת הרגל מזוהה כ-16 מטר לפני הפגיעה בתיחום של תיבה אדומה והאופניים שהיא נושאת מזוהים בתיחום של תיבה צהובה: https://youtu.be/rV-CkzMmBd4
הטכנולוגיה של קורטיקה משולבת בדגמי רכב אוטונומי של חברות מהמובילות בענף הרכב. הפתרון הייחודי של קורטיקה מאפשר לרכב לצבור ניסיון בהתמדה בזיהוי אובייקטים, באופן עצמאי תוך כדי נהיגה.
לדברי יגאל רייחלגאוז מנכ"ל קורטיקה: "מדובר בתרחיש המאתגר יכולות טכנולוגיות, על המערכת לפענח את הסכנות בסביבה מורכבת המשלבת אופניים, תיקים, מדרחוב והולך רגל. זיהוי הולכי רגל הוא אתגר מרכזי למערכות נהיגה עצמית ועליו נשען פיתוח ענף הרכב האוטונומי, גם פתרונות עם דיוק של 99% אינם טובים מספיק כדי לאפשר את קיום הענף. אם התוכנה זיהתה הולכי רגל שעמדו קרוב לכביש היה עליה לחזות שייתכן ויתרחש בשניות הקרובות מקרה מסוכן ולפקוד על הרכב לבלום להאטה עוד לפני ירידה לכביש של הולך רגל."
המערכת של קורטיקה מבוססת על מערכת שכבר פותחה במשך מיליוני שנים – המוח. מייסדי החברה פיצחו את פעילות המוח במחקר שערכו בטכניון במשך ארבע שנים, במהלכו חקרו פיסת מוח הנשארת חיה בתנאי מעבדה מסוימים. עליה אפשר לבצע ניסויים כדי להבין את פעילותה כשהיא נחשפת למידע ולהבין את הייחודיות של תהליכים המתבצעים במוחות של יצורים חיים. כך נולדה הטכנולוגיה של קורטיקה, הנקראת "בינה מלאכותית אוטונומית" המדמה את תהליך למידה אנושי.
רייחלגאוז מוסיף: "פעילות המערכת לומדת את חוקי המשחק למרות שאין לה מידע מקדים על הסביבה. כך שבנוסף לזיהוי אובייקטים הניצבים מול הרכב המערכת מזהה את ההתנהגות האופיינית להם ומאפשרת לצפות מראש את השינויים שיתרחשו בסביבת הרכב בשניות הבאות. נניח אם כדור קפץ לכביש המערכת יודעת שלא מדובר בכדור בלבד, סביר שיגיח אחריו אדם ויש להתכונן לבלימה. כפי שנהגים אנושיים צוברים ניסיון של הכרות עם הכביש תוך כדי נהיגה ויודעים לחזות אותו טוב יותר. לכן המערכת מהווה פריצת דרך אל מול היכולות הקיימות כיום בתעשייה."
לדברי קרינה אודינייב סמנכ"ל קורטיקה ומייסדת שותפה: "טכנולוגיה זו נחוצה לעשרות השנים בהן העולם יעבור מנהיגה ידנית לאוטונומיות מלאה ומחשבים יצטרכו להתמודד עם אנשים שמבצעים פעולות לא צפויות על הכביש. אי אפשר לצפות שכדי למנוע תאונות בני אדם יעסקו בהזנה בלתי פוסקת של מידע למערכות הרכבים האוטונומיים, בניסיון נואש לחזות מראש כל ארוע אפשרי. המציאות סביבנו משתנה באופן מתמיד ויכולת הבנתה על ידי רכבים הינה משימה קריטית. הייחודיות בטכנולוגיה שלנו היא ששילובה ברכבים אוטונומיים מאפשר להם ללמוד נהיגה לבד ולחלוק זה עם זה את המידע שהם הפיקו, כדי לשפר את מאגר המידע הכללי. מאחר והתוכנה לומדת לבדה על ההתנהלות סביב הרכב בזמן אמת, היא לא צריכה להמתין לעדכון תוכנה תקופתי כדי לשפר את יכולותיה."
חברת קורטיקה הוקמה בשנת 2007 על ידי קרינה אודינייב, יגאל רייחלגאוז ופרופ' יהושע זאבי. עד כה גייסה החברה יותר מ-69 מיליון דולר מעוזיה גליל, סמסונג, לי קה-שינג האיש העשיר באסיה, ענק החיפוש הסיני Qihoo, Mail.ru ומשקיעים נוספים. בחברה מועסקים 100 עובדים במשרדים בתל אביב, ביג'יינג, ניו יורק וחיפה.
{loadposition content-related} |