כך עולה מסקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עבור המועצה הלאומית למו"פ במשרד המדע
25% מהחברות במגזר העסקי מייצרות חדשנות טכנולוגית, מתוכן 65% מענף תכנות וייעוץ בתחום המחשבים – כך עולה מסקר חדשנות עסקית שבוצע על ידי הלמ"ס עבור המועצה הלאומית למחקר ופיתוח במשרד המדע, אשר בדק כניסה של מוצרים חדשניים או משופרים משמעותית לשוק.
מהסקר עולה כי בין השנים 2010 ל-2012, הציגו 25% מהחברות חדשנות טכנולוגית כלשהי – זאת בהשוואה ל-33% בשנים 2008-2006. על פי הסקר, 18% מהחברות הציגו חדשנות במוצר, ו-17% מהחברות הציגו חדשנות בתהליך. 13% מהחברות הציגו חדשנות טכנולוגית אשר הייתה חדשה בשווקים שבהם פעלו ו-10% מכלל החברות הציגו הן חדשנות מוצר והן חדשנות תהליך.
אחוז החברות שהציגו חדשנות טכנולוגית היה גבוה מאוד בענף התכנות והייעוץ בתחום המחשבים – 65%, כמו גם, 68% בענף מחקר מדעי ופיתוח ו-67% בענפי הטכנולוגיה העילית. לעומתן, בלטו בחדשנות טכנולוגית נמוכה חברות בתחומי שירותים פיננסיים ושירותי ביטוח 13%, כרייה וחציבה 17%, שרותי אירוח ואוכל 20%, ושירותי תחבורה, אחסנה דואר ובלדרות 16%. חברות בענפי הטכנולוגיה המסורתית דווחו על שיעור נמוך יחסית של חדשנות טכנולוגית – 25% – ירידה משמעותית בהשוואה ל-38% בשנים 2008-2006.
על פי הממצאים, 76% מהחברות פיתחו את החדשנות בעצמן. ב-23% נעשה הפיתוח גם על ידי מוסדות אחרים שאינם קשורים לחברה או בשיתוף פעולה עם מוסדות אלו. ואולם, רק בכ-6% מהחברות החדשניות וכ-1.5% מכלל החברות במגזר העסקי נעשה שיתוף פעולה עם אוניברסיטאות בארץ.
"האחוז הנמוך של חברות עסקיות המשתפות פעולה עם מוסדות מחקר מצביע על כשל בהעברת ידע ממגזר זה לתעשייה" אומר שר המדע, הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי. "תפקידינו כממשלה לדאוג לטפח את המחקר והפיתוח באוניברסיטאות, אבל גם לסייע לידע הזה להיות מיושם בתעשייה ולהביא לצמיחה במשק. בשביל לגשר על הפער הזה אנו מקדמים הקמת מכוני מחקר כדוגמת מכונים שהראו הצלחה בהתגברות על הבעיה במדינות מתקדמות".
"הסקר מצביע על הפערים הניכרים ההולכים ומתרחבים בין ענפי המשק השונים", אומר יו"ר המועצה הלאומית למו"פ במשרד המדע פרופ' אלוף (במיל') יצחק בן-ישראל. "ישראל מובילה בעולם בהשקעה במו"פ כאחוז מהתמ"ג, אך הפעילות החדשנית, המניעה את המשק, מרוכזת במספר ענפים מצומצם – בעיקר בתחום ההיי-טק – וטרם חילחלה לחלקים נוספים במשק".
הסקר נערך בקרב 2,316 חברות עסקיות שלהן לפחות 10 משרות. בנוסף, נכללו גם חברות עם 5 משרות לפחות בענף תכנות ומחשבים ובענף מחקר מדעי. על פי הגדרת הסקר, חדשנות היא תהליך הפיכת רעיונות לטכנולוגיות ומוצרים בני-קיימא שיכולים להיות מוטמעים בכלכלה ובחברה.
עוד עולה מהסקר כי חברות גדולות – בעלות 500 משרות ומעלה – הן בעלות שיעור החדשנות הטכנולוגית הגבוה ביותר . 62% מהחברות הגדולות דווחו על חדשנות טכנולוגית כלשהי ו-39% מהחברות היו ראשונות להכניס את החדשנות שלהן לשווקים. מהנתונים עולה כי ככל שמספר המשרות גבוה יותר, כך שיעור החדשנות בחברה גבוה יותר. עוד נמצא כי גם בחברות תכנות וייעוץ בתחום המחשבים שלהן בין 9-5 עובדים ייצרו 56% מהחברות לחדשנות טכנולוגית.
30% מהחברות המחדשות טכנולוגית מבצעות שיתופי פעולה עם גורמים חיצוניים. מהפילוח של קבוצה זו עולה כי 83% מחברות אלו משתפות פעולה עם גורמים חיצוניים בישראל, 48% מהחברות משתפות פעולה עם גורמים באירופה, ו-38% מהחברות משתפות פעולה עם גורמים חיצוניים בארה"ב. עיקר שיתופי הפעולה מתבצעים עם ספקי ציוד, חומרים, רכיבים, תוכנה וכו' (65%), ואילו 51% מבצעים שיתופי פעולה עם לקוחות חיצוניים או צרכנים במגזר הפרטי.
בחברות שנכללו בסקר, נרשמו 1,156 אלף משרות בשנת 2012, מהן 29% הן משרות לבעלי השכלה או הכשרה, בכלל זה בעלי תואר שלישי ומעלה, מהנדסים ומדענים בתחום מדע וטכנולוגיה, ואחוז המשרות לאקדמאים עמד על 23%. בעשור החולף גדל מספר המשרות לאקדמאים בתעשייה ב-64%. אלו מעידים על השינוי המבני שחל בתעשייה בעשור האחרון. כמו כן, בחברות שדווחו על חדשנות טכנולוגית יש משרות רבות יותר לבעלי השכלה או הכשרה (41%), לעומת 18% מהמשרות בחברות שאינן מחדשות. אחוז גבוה של משרות מדענים ומהנדסים נמצא בחברות שהציגו חדשנות טכנולוגית (19%), לעומת כ-4% בלבד בחברות בהן לא קיימת פעילות חדשנות.