ממשלת גרמניה מתכננת השקעה משמעותית של כ-2 מיליארד יורו בתעשיית השבבים הלאומית, במטרה לחזק את היכולות הטכנולוגיות ולצמצם את התלות בייבוא שבבים מאסיה. עם זאת, ייתכן שהבחירות הפדרליות הקרובות בפברואר 2025 יעכבו את יישום התוכנית
ממשלת גרמניה מתכננת השקעה משמעותית של כ-2 מיליארד יורו בתעשיית השבבים הלאומית, במטרה לחזק את היכולות הטכנולוגיות ולצמצם את התלות בייבוא שבבים מאסיה. עם זאת, ייתכן שהבחירות הפדרליות הקרובות בפברואר 2025 יעכבו את יישום התוכנית.
על פי דיווחים מסוכנות בלומברג, משרד הכלכלה הפדרלי הגרמני (BMWK) פנה לחברות שבבים בבקשה להגיש בקשות למענקים חדשים בתחילת נובמבר. הדיווחים מעריכים שהמענקים יעמדו על סך 2 מיליארד יורו, אם כי המשרד עצמו ציין באופן רשמי כי התקציב יהיה בטווח "הנמוך של מיליארדי היורו".
לדברי דוברת המשרד, אניקה איינהורן, הכספים מיועדים לפיתוח "יכולות ייצור מודרניות החורגות משמעותית מהטכנולוגיות הקיימות כיום".
יישום התוכנית עשוי להתעכב בעקבות הבחירות הקרובות לבונדסטאג, שיתקיימו בעקבות פירוק קואליציית "הרמזור" (SPD, FDP והירוקים). לאחר הבחירות, הממשלה החדשה עשויה לתכנן תקציב שונה, והחשש בקרב יצרני השבבים הוא שהמימון לא יאושר.
חשיבות השבבים לתעשיית הרכב
תעשיית הרכב הגרמנית זקוקה באופן קריטי לשבבים מתקדמים, במיוחד עבור כלי רכב חשמליים. השבבים משמשים ביחידות בקרה רבות, והם חיוניים לאלקטרוניקה של ההנעה, שם הם ממירים זרם ישר מהסוללה לזרם חילופין עבור המנוע החשמלי. יעילות גבוהה בתהליך זה תורמת להגדלת טווח הנסיעה של כלי הרכב.
עם זאת, תעשיית הרכב עדיין תלויה בעיקר בייבוא שבבים, במיוחד מטייוואן. המתחים הפוליטיים בין טייוואן לסין וההשפעות של מגפת הקורונה הדגישו את הפגיעות של שרשראות האספקה.
השקעות חדשות בתעשייה
ממשלת גרמניה מתכננת לתמוך ב-10 עד 15 פרויקטים, בהם יכללו ייצור פרוסות שבבים והרכבתם. לדברי איינהורן, "הפרויקטים הנתמכים אמורים לתרום לאקוסיסטם חזק ובר-קיימא של מיקרואלקטרוניקה בגרמניה ובאירופה".
עם זאת, השאלה היא עד כמה הסכומים המוצעים אטרקטיביים עבור יצרני השבבים. לדוגמה, פרויקט מפעל השבבים של אינטל במגדבורג, שנעצר בספטמבר, הוערך בעלות כוללת של 30 מיליארד יורו, מתוכם הממשלה התחייבה ל-10 מיליארד יורו במסגרת חוק השבבים של האיחוד האירופי.
תעשיית השבבים הגרמנית: מבט קדימה
למרות האתגרים, ישנם פרויקטים מבטיחים. טייוואן TSMC החלה בבניית מפעל חדש בדרזדן באוגוסט 2024, בשיתוף פעולה עם בוש, אינפינאון ו-NXP.
צעדים אלו מדגישים את מאמצי גרמניה לשמר את מעמדה המוביל בתעשיית השבבים ולחזק את התשתית הטכנולוגית שלה מול תחרות גלובלית עזה ותלות בייבוא.
תגיות: גרמניה, תעשיית השבבים, מיקרואלקטרוניקה, תעשיית הרכב, ייצור שבבים, טכנולוגיה מתקדמת, TSMC, אינטל, מגדבורג, חוק השבבים, BMWK, בוש, אינפינאון, NXP