בשבוע שעבר התקיים בברצלונה כנס מבין החברות שהציגו בכנס Autosens שהתקיים בברצלונה, היו חברות מכל העולם שחשפו את הפיתוחים האחרונים בכמה מהטכנולוגיות הרבות הדרושות למערכות סיוע לרכב ובעתיד רכבים אוטונומיים
קלייטקס מציגה את פרויקט Simphocam Sense לשיפור סימולציית חיישני תפיסה
מייק דמפסי, מנכ"ל קלייטקס, הציג בכנס Autosense את פרויקט Simphocam Sense, פרויקט מחקר ופיתוח שיתופי המתמקד בשיפור המודלים, הסימולציות והבדיקות של חיישני תפיסה לרכבים אוטונומיים. קלייטקס, המתמחה בסימולציה ובדגמים פיזיקליים, מובילה את הפרויקט בשיתוף עם חברות ומוסדות אקדמיים נוספים, ביניהם RFPro, המעבדה הפיזיקלית הלאומית של בריטניה (NPL) ואוניברסיטת וורוויק.
מטרת הפרויקט היא להתמודד עם האתגרים הקיימים בפיתוח ואישור רכבים אוטונומיים, במיוחד בתחום הסימולציה. עם ריבוי סוגי החיישנים והתנאים הסביבתיים המשפיעים על ביצועיהם, נדרש פיתוח של סימולציות אמינות ומדויקות. הפרויקט מחולק למספר שלבי עבודה, כאשר השלב הראשון מתמקד בהנדסת מערכות ובקביעת הדרישות והפונקציות של החיישנים השונים. הצוות יצר קטלוג של רכבים אוטונומיים והגדיר מערכי חיישנים גנריים, תוך התייחסות לתחומי התכנון התפעולי (ODD) ולתרחישים בהם החיישנים פועלים.
בשלב השני, הפרויקט מתמקד בבדיקת החיישנים עצמם ובהבנת האופן בו גורמי רעש כמו מזג האוויר ותכונות החומרים משפיעים עליהם. נערכו בדיקות שטח בתנאי מזג אוויר שונים, כולל בדיקות בחורף הסקוטי, כדי למדוד את השפעות השלג, הגשם והברד על החיישנים. בנוסף, בוצעו בדיקות מעבדה למדידת תכונות החומרים ולהבנת האופן בו חיישנים מזהים משתמשי דרך פגיעים בתנאים שונים.
השלב השלישי מתרכז בשיפור מודלי החיישנים בסימולציה. באמצעות הנתונים שנאספו, הצוות משפר את מודלי הסימולציה על ידי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כמו Ray Tracing למצלמות, רדארים ולידארים, והוספת תכונות חומרים מדויקות לכל אובייקט בסביבת הסימולציה. זה מאפשר סימולציה מדויקת יותר של האופן בו החיישנים מגיבים לתנאים שונים.
RFPro משיקה את AV Elevate – פלטפורמת סימולציה מתקדמת לרכבים אוטונומיים
מאט דיילי, המנהל הטכני של RFPro, הכריז על השקת AV Elevate, פלטפורמת סימולציה חדשה ומתקדמת המיועדת לפיתוח ובדיקת רכבים אוטונומיים. הפלטפורמה מאפשרת למפתחים לבחון את מערכות הנהיגה האוטונומית שלהם בסביבה וירטואלית, הכוללת סימולציה מדויקת של חיישנים, בינה מלאכותית ותנאי נהיגה מורכבים.
AV Elevate נועדה להתמודד עם המגבלות של בדיקות בעולם האמיתי, המהוות מכשול משמעותי בפריסת רכבים אוטונומיים בקנה מידה רחב. באמצעות הפלטפורמה, מפתחים יכולים לבצע בדיקות בקנה מידה גדול, להתאים ולשפר את מערכותיהם, ולבחון מאות אלפי תרחישים בלחיצת כפתור, מבלי להזדקק לחומרה יקרה או לזמן נהיגה בפועל.
הפלטפורמה מאפשרת למשתמשים להתאים, לאמן ולבדוק את כל מערך החיישנים וטכנולוגיות התפיסה שלהם, וליצור נתוני אימון מדויקים ב-100%, מה שמפחית את התלות בנתונים מהעולם האמיתי. הסימולציה מאפשרת בחינה של תרחישי קצה מורכבים, כולל תנאים שאינם אתיים או בטוחים לבדיקה בעולם האמיתי, ומשפרת את היעילות, העקביות והבטיחות בתהליך הפיתוח.
AV Elevate מתבססת על טכנולוגיית הסימולציה המובילה של RFPro, הכוללת את ספריית המיקומים הגדולה בעולם של "תאומים דיגיטליים" של כבישים, ערים ומסלולי בדיקה. כל אלמנט בסביבה הווירטואלית מדומה פיזיקלית, עם תכונות חומר ייחודיות, מה שמאפשר יצירת נתוני אימון וסימולציה ברמה הנדסית גבוהה.
הפלטפורמה תומכת באינטגרציה של מודלי חיישנים מדויקים, כולל מצלמות, לידארים, רדארים ועוד, ומאפשרת למשתמשים לבנות את כל מערך הטכנולוגיה של הרכב שלהם בסימולציה. היא ניתנת לפריסה במחשבים שולחניים, במחשבי HPC ובענן, מה שמאפשר גמישות וסקלאביליות בהתאם לצרכי המשתמש.
שיבה מיקרוסיסטמס מציגה פתרון בעיית הפוקוס התרמי במצלמות רכב
ד"ר פז בטיס, מייסד שותף ומנכ"ל שיבה מיקרוסיסטמס, הציג בכנס את טכנולוגיית Sharp 7 החדשה של החברה, שמטרתה לפתור את בעיית הפוקוס התרמי במצלמות רכב. בעיה זו נגרמת בשל שינויי טמפרטורה קיצוניים, הגורמים למיספוקוס בין העדשה לחיישן התמונה, מה שמוביל לירידה משמעותית באיכות התמונה.
בטיס הסביר כי כיום, רוב המצלמות ברכב הן בעלות פוקוס קבוע, והן מתמודדות עם אתגרים בטווח הטמפרטורות הרחב של מינוס 40 עד 100 מעלות צלזיוס. השינויים התרמיים מובילים להתרחבות ולהתכווצות של רכיבי המצלמה, מה שגורם למיספוקוס ולתמונות מטושטשות. עם המעבר לחיישני תמונה ברזולוציה גבוהה יותר ופיקסלים קטנים יותר, הבעיה מתעצמת, כיוון שהדיוק הנדרש במיקוד עולה.
טכנולוגיית Sharp 7 מציעה פתרון ייחודי באמצעות שימוש במפעיל אוטופוקוס המבוסס על טכנולוגיית MEMS (מערכות אלקטרומכניות מיקרו). במקום להזיז את העדשה הכבדה, המערכת מזיזה את חיישן התמונה עצמו, שהוא קל בהרבה. זה מאפשר התאמה מדויקת של הפוקוס בתגובה לשינויים תרמיים, ושמירה על איכות תמונה גבוהה בכל טווח הטמפרטורות.
לינרד מציגה טכנולוגיית פיקסל חדשה של 8.5 מיקרון להדמיה תרמית ברכב
קנטן נואר, מנהל מוצר בחברת לינרד, הכריז על פיתוח טכנולוגיית פיקסל חדשה בגודל 8.5 מיקרון, המיועדת להדמיה תרמית במערכות בלימה אוטומטית (AEB) ברכב. המעבר מפיקסלים בגודל 12 מיקרון ל-8.5 מיקרון מאפשר הקטנת גודל החיישן והמצלמה, תוך שמירה על ביצועים גבוהים וזיהוי מדויק של אובייקטים בתנאי תאורה קשים.
נואר הסביר כי תאונות רבות מתרחשות בתנאי ראות לקויים, במיוחד בלילה וללא תאורת רחוב. חיישנים תרמיים מסוגלים לזהות הולכי רגל ומשתמשי דרך פגיעים בתנאים אלו, כיוון שהם מתבססים על הקרינה התרמית הטבעית של האובייקטים, ולא על אור נראה. עם התקנות חדשות בארצות הברית המחייבות מערכות AEB לפעול בתנאים אלו, הצורך בחיישנים תרמיים איכותיים עולה.
הטכנולוגיה החדשה של לינרד מאפשרת הקטנת גודל הפיקסל מבלי לפגוע בביצועים. זה מושג באמצעות עבודת מחקר ופיתוח אינטנסיבית לשמירה על רמת רגישות ורעש נמוכה בפיקסלים הקטנים יותר. הקטנת גודל הפיקסל מובילה להקטנת גודל החיישן והעדשה, מה שמאפשר ייצור מצלמות קומפקטיות יותר ויעילות יותר, וגם מגביר את יכולת הייצור והאספקה של החברה.
נובליק מציגה חיישן רדאר גלים מילימטריים קצר טווח להחלפת חיישני אולטרסאונד ברכב
פזלן ברנקוביץ', מנהל המכירות הראשי של נובליק, הציג חיישן רדאר גלים מילימטריים קצר טווח, המיועד להחליף את חיישני האולטרסאונד הנפוצים ברכב. החיישן מספק שדה ראייה של 180 מעלות, ומציע ביצועים משופרים וזיהוי מדויק יותר של עצמים, כולל עצמים נמוכים ומרחקים קצרים עד 5 ס"מ.
ברנקוביץ' הסביר כי חיישני האולטרסאונד הקיימים מוגבלים בביצועיהם, ואינם מסוגלים לזהות עצמים קטנים או נמוכים, כמו ילדים קטנים או מכשולים נמוכים. בנוסף, חיישני האולטרסאונד דורשים התקנת מספר רב של חיישנים סביב הרכב, מה שמעלה את העלויות ומסבך את ההתקנה.
החיישן החדש של נובליק מבוסס על טכנולוגיית רדאר גלים מילימטריים, ומסוגל להחליף מספר חיישני אולטרסאונד בחיישן יחיד. הוא מספק מידע על מרחק, זווית ותנועה של עצמים בסביבת הרכב, ומאפשר זיהוי מדויק ומהיר יותר. הטכנולוגיה פועלת בתנאי מזג אוויר קשים, כולל גשם, אבק וערפל, ואינה מושפעת מתאורה או חשיכה.
בנוסף, החיישן תומך בפונקציות נוספות כמו חיישן בעיטה לפתיחת תא מטען, זיהוי מכשולים בפתיחת דלתות, וזיהוי עצמים בתנועה סביב הרכב. הוא גם יכול לשמש כפתרון זול ויעיל עבור רכבים במגזרים שונים, כולל בשווקים מתפתחים כמו הודו וסין.
KD מציגה את KD7251 – משדר אופטי רב-ג'יגה-ביט לתעשיית הרכב
אוסקר תאודיה, מנהל שיווק ומכירות ב-KD, הציג את KD7251, המשדר האופטי הראשון התומך ברב-ג'יגה-ביט ומוסמך לשימוש בתעשיית הרכב. המכשיר מציע פתרון קישוריות אופטי מהיר ואמין, ומהווה אלטרנטיבה לטכנולוגיות מבוססות נחושת, במיוחד בקצבי העברה גבוהים.
תאודיה הסביר כי עם העלייה בצרכי הקישוריות ברכבים מודרניים, והמעבר לקצבי נתונים של 10 גיגה-ביט לשנייה ויותר, כבלים מבוססי נחושת מתמודדים עם אתגרים כמו הפסדי אות גבוהים והפרעות אלקטרומגנטיות (EMC). הפתרון האופטי של KD מאפשר להתגבר על אתגרים אלו, כיוון שסיבים אופטיים מספקים העברת נתונים עם הפסדים נמוכים מאוד ועמידות בפני הפרעות.
ה-KD7251 הוא מכשיר יחיד הכולל את כל הרכיבים האופטיים והדיגיטליים הדרושים, מה שמוביל להפחתת עלויות החומר והקטנת גודל הפורט. הוא תומך במהירויות העברה של 2.5 עד 10 גיגה-ביט לשנייה, עם תוכניות להרחבה ל-25 ו-50 גיגה-ביט בעתיד. המכשיר מוסמך לתקני הרכב, כולל AEC-Q100 Grade 2, ופועל בטווח טמפרטורות של מינוס 40 עד 105 מעלות צלזיוס.