דרייבז הישראלית המפתחת "מערכת הפעלה" לניהול טעינת רכבים חשמליים נרכשה על ידי חברת Vontier * החברה תמשיך לפעול באופן עצמאי בניהולו של פרנקל, שהוסיף בראיון גם כי החברה תכפיל את מספר עובדיה
חברת דרייבז (Driivz), ספקית פלטפורמת תוכנה לניהול טעינת רכב חשמלי ואנרגיה חכמה מקצה לקצה, הודיעה היום על רכישתה בידי Vontier, חברת טכנולוגיה תעשייתית גלובלית, המתמקדת בפתרונות תחבורה וניידות.
דרייבז תמשיך להתנהל כחברה בת עצמאית, בבעלות מלאה של Vontier, ובניהולו של המייסד והמנכ"ל דורון פרנקל.
עד רכישתה בסכום שלא פורסם, גייסה דרייבז כ- 33 מיליון דולר, מקרן ההשקעות של Vontier, Centrica, Ombu, INVEN ו- Volvo Group.
מנכ"ל דרייבז, דורון פרנקל אומר בראיון ל-CHIPORTAL כי למרות שהטענת מכונית חשמלית נראית כמו עניין פשוט, יש המון פעולות שצריך לבצע מאחורי הקלעים. "היום כדי לתדלק מכונית נצטרך לנסוע לתחנת דלק. את הרכב החשמלי נטען היכן שהוא נמצא -– בבית, בעבודה, בכל מקום. לפיכך עמודי הטעינה הופכים להיות גורם מרכזי וצריך לדאוג ליציבותם."
"מצד אחד, עמודי הטעינה צריכים להתחבר לרכב עם פרוטוקולי תקשורת מיוחדים, ומצד שני הם לא כאלה יציבים – יש בהם המון תקלות והמון תכונות שאפשר להשתמש בהם. אנחנו יודעים לנהל אותם מרחוק, לבדוק האם המטען עובד או לא. המערכות שפיתחנו יודעות לא רק לזהות את התלקות אלא גם לתקן מרחוק באמצעות מה שמכונה "ריפוי עצמי". לנהגים אנחנו מספקים אפליקציה שתאפשר להם לדעת היכן עמוד ההטענה, לשלם עבור הטעינה ועוד. הפתרונות שאנחנו נותנים למפעילים מיועדים לשיפור הרשת עצמה וגם פתרונות לניהול אנרגיה, בילינג, נדידה (כמו בסלולאר) .כל הפתרונות שמפעיל צריך מקצה לקצה על מנת לתפעל רשת טעינה ולהרוויח ממנה."
"מעבר לפתרונות למפעילים ולנהגים אנחנו מספקים פתרונות לאקוסיסטמס – ציי רכב, בתי מגורים משותפים, בתים פרטיים, עיריות, יצרני הרכב. למשל כשדייר מכניס מטען לבית משותף מי ישלם על החשמל? איך תיעשה החלוקה. בבנייני משרדים בעיה דומה ובנוסף, האם יש מספיק אנרגיה ואיך מתחלקת האנרגיה. למשל אצלנו בבניין בפארק הייטק. יש שלוש קומות של חניה. בקומה מינוס אחד נגמר החשמל לרכב החשמלי. המערכת שלנו יודעת כמה מכוניות אפשר לטעון במקביל והיא מחלקת את ההטענה בין המכוניות למשך היום, בהתאם לצרכים הספציפיים של הנהג – חזרה הביתה בסוף היום או נסיעות עבודה. אנחנו יכולים לשלב במערכת סוללות אותן אנו מטעינים במהלך הלילה ופורקים בשעות היום.
מערכת הפעלה להטענת מכוניות
"משמעות המונח "מערכת הפעלה" היא פתרון תוכנה מקצה לקצה לכל השירותים שספק טעינה צריך לספק החל מהניהול האופרטיבי של חיוב החשבון, הפתרונות לנהגים, בתים משותפים, ציי רכב, עיריות חברות תשית של גז וחשמל כאשר הלקוחות שלנו יכולים לבחור באיזה מודול מהמערכת הם ישתמשו." מסביר פרנקל.
חברות התדלוק נכנסות לתחום ההטענה משום שההערכה היא שהטעינה שתתבצע בתחנת דלק תהווה רק 3% מסך ההטענות, עוד כ-10% מהטעינות יבוצעו במקומות ציבוריים כמו למשל כחול לבן,
"אנחנו היום פועלים בכל היבשות הלקוחות הם ספקי טעינה כמו איזי גו, החברה הגדולה בארה:ב כמו גם אצל המפעיל הגדול ביפן, בחטיבת המשאיות של וולוו ועוד. ענף הרכב עובר עכשיו תנודות טקטוניות. בעוד ברחבי העולם מכירות המכוניות החשמליות מתקדמות, כשיש מדינות כמו נורבגיה, שבה השנה כבר לא ניתן יהיה לקנות מכוניות מהדור הישן, גם שאר אירופה וסין, ואפילו ארה"ב בה הכריז הנשיא ביידן על השקעה במערכות הטענת מכוניות חשמליות, בארץ ההתקדמות איטית מאוד. פרנקל מעריך שהסיבה היא הכוויה שקיבלו בעלי המכוניות של בטר פלייס לאחר התרסקות החברה. רק עכשיו רואים פעילות מצד משרד האנרגיה וחברת חשמל על מנת ליצור תשתית טעינה. יש לנו לקוחות גדולים גם בישראל ואני מקווה שנוכל לסייע להם לסגור את הפער עם העולם.
כמה עובדים יש לדרייבז?
החברה מונה היום כ-70 עובדים ואנחנו צריכים להכפיל את המספר הזה בתחומים שונים של פעילויות פיתוח, ניהול מוצר וטיפול בלקוחות.
סוללה על גלגלים
השלב הבא במטרה לתרום להפחתת פליטות הפחמן יהיה שימוש במכוניות לצורך ויסות ייצור האנרגיה. ממילא אנחנו מאפשרים היום למערכת להחליט מתי לטעון כל מכונית, וכך אפשר לעשות גם ברמה הארצית, אבל בשלב הבא נציע גם את הכיוון ההפוך: העברת אנרגיה מהמכוניות לרשת החשמל ובכך לווסת את הצריכה ולחסוך הקמת תחנות כוח. בכך נוכל להקטין משמעותית את זיהום האוויר ולתרום את תרומתנו למאבק במשבר האקלים. יש לנו משימה לעשות את כדור הארץ ירוק יותר. זה מה שמניע את העובדים שלנו שיודעים שעבודתם גורמת לשינוי.
"Vontier מאמינה כי העשור הבא יביא עמו את השינויים המשמעותיים ביותר בתחבורה העולמית מאז המצאת המכונית. כיום טכנולוגיית תדלוק נקייה ויעילה הכרחית", אמר מארק מורלי, נשיא ומנכ"ל Vontier. "רכישת דרייבז מאיצה את הרחבת הפורטפוליו ואת אסטרטגיית התחבורה החשמלית שלנו עם מנועי צמיחה לטווח הארוך. הרכישה תורמת ליכולתנו לנצל את ההזדמנויות העסקיות בשוק הגלובלי של תשתיות טעינה לרכב חשמלי. דרייבז מספקת טכנולוגיות מובילות בפלח השוק הצומח והרווחי של תוכנה לניהול רשתות טעינה. אנו שמחים להציע ללקוחותינו את התוכנה הטובה ביותר מסוגה שהיא אגנוסטית לחומרה, ואת היכולת להמשיך להשפיע על חוויית הצרכן."
דרייבז יוצגה בעסקה על ידי עוה"ד שרון אמיר, עידו ארליך, גיא אייל ושרון גולד ממשרד נשיץ ברנדס אמיר ושות'.