בתערוכת AutoSens / InCabin Europe 2025 הוצגו מוצרים שיאפשרו לשפר את החישה בתא הנוסעים, לנהל נתוני מצלמות בזמן אמת, לשפר את דחיסת הוידאו ועוד
בכנס AutoSens / InCabin Europe 2025 בברצלונה הוצגה גישה הנדסית חדשה לאינטגרציה בין מצלמה ורדאר כחלק ממערכות In-Cabin Monitoring. ההרצאה, שהועברה על ידי Bogdan Petchu מחברת Tobii, Scott Riordan מ־D3 Embedded, Stefan Konchar מ־H-Tech, ו־Tim Henderson מ־Texas Instruments, הדגישה כיצד ניתן למזג נתוני חישה ממקורות שונים כדי להבטיח ניטור אמין של נהגים ונוסעים גם בתנאים קשים.
חזון משותף: חישה חכמה בתא הנוסעים
המערכת שהוצגה משלבת מצלמה יחידה עם חיישן רדאר בתדר 60 GHz, ומבוססת על השבב AWR6843 mmWave של Texas Instruments, ועל פלטפורמת העיבוד TDA4VM SoC. המידע משני החיישנים מוזן לאלגוריתם איחוד נתונים שפותח במשותף על ידי D3 Embedded ו־H-Tech. שילוב זה מאפשר זיהוי תנועה מיקרוסקופית — כמו נשימה או דופק — לצד מעקב מדויק אחרי תנועות עיניים, ראש וידיים.
“Tobii” סיפקה את מנוע ה־AI לזיהוי מבטים והבעות פנים, המשמש בלב המערכת. שילוב האלגוריתמים של Tobii עם רדאר ה־mmWave מאפשר לרכב לזהות תינוק מכוסה בשמיכה או נהג שנרדם, גם בתנאי תאורה בעייתיים או כאשר שדה הראייה של המצלמה מוסתר חלקית.
ארכיטקטורת חומרה גמישה
Scott Riordan הסביר שהפתרון תוכנן לפעול על גבי מערכות SoC קיימות, תוך שימוש מינימלי ברכיבים חיצוניים. המצלמה והרדאר מקושרים בממשק MIPI סטנדרטי, בעוד שמיזוג הנתונים נעשה ברמת המעבד הגרפי של TDA4VM. הארכיטקטורה מאפשרת ליצרני רכב או ספקי Tier-1 להוסיף פונקציות ניטור נוספות, כגון זיהוי קולות או מחוות, מבלי לשנות את תצורת החומרה.
היתרון ההנדסי הוא בהקטנת ההשהיה (latency) והפחתת צריכת האנרגיה, שני פרמטרים קריטיים במערכות חישה בזמן אמת.
אמינות, בטיחות ודרישות רגולציה
המערכת החדשה מתוכננת לעמוד בדרישות תקני Euro NCAP 2026 ובפרוטוקולי UNECE העוסקים בזיהוי נהגים ונוסעים. הרדאר פועל בתדר שאינו מושפע ממזג אוויר או אור שמש, בעוד שהמצלמה מספקת הקשר חזותי מדויק. שילוב זה מספק רמת אמינות גבוהה בהרבה ממערכות מבוססות מצלמה בלבד.
לדברי Tim Henderson מ־TI, הפלטפורמה תוכננה כך שתאפשר למפתחי תוכנה לגשת ל־SDK פתוח הכולל ספריות למיזוג נתוני חיישנים ולסינון רעש. “אנחנו רוצים להוריד חסמים למפתחים ולתת להם סביבת פיתוח גמישה על גבי חומרה אמינה.”
מפת דרכים להמשך
החברות מתכננות להרחיב את שיתוף הפעולה למערכות נוספות, כולל ניטור עירנות, חישה ביומטרית וזיהוי מספר נוסעים. דגש מיוחד ניתן לשילוב מודולי אבטחה (HSM) כדי להגן על הנתונים הביומטריים המעובדים במערכת.
הדגמה חיה בתערוכה הציגה כיצד ניתן לזהות נהג עייף גם כאשר מצלמת הפנים מוסתרת, והמערכת הסתמכה רק על נתוני רדאר כדי לאתר שינוי בקצב הנשימה.
המהלך משקף מגמה רחבה בתעשיית השבבים לרכב: המעבר ממערכות חישה נפרדות לפתרונות מאוחדים, שבהם נתוני חיישנים מוזרמים לפלטפורמת עיבוד אחת.
Brighter Signals: פתרון אינטגרטיבי לניהול אותות מצלמה בזמן אמת
חברת Brighter Signals, שהתארחה בכנס AutoSens / InCabin Europe 2025 בברצלונה, הציגה טכנולוגיה חדשנית לעיבוד אותות מצלמה בזמן אמת במערכות ADAS ורכב אוטונומי. בהרצאתו הדגיש נציג החברה כי במערכות נהיגה חכמה, בהן משולבות עשרות מצלמות וחיישנים, נדרש מנגנון עיבוד מהיר שמונע עיוותים, השהיות או אובדן מידע הנגרם ממעבר אותות בין שבבים, ממשקים וכבלי תקשורת.
עיבוד אותות בזמן אמת בשרשרת וידאו
Brighter Signals פיתחה פלטפורמה המאפשרת שחזור וייצוב אות הווידאו לכל אורך שרשרת העיבוד – החל מחיישן התמונה ועד רכיב העיבוד המרכזי. הפתרון מתמודד עם השפעות רעש אלקטרומגנטי, חיבורי כבל ארוכים (עד 15 מטר), ועם מצבים שבהם חלק ממידע הפריים אובד במהלך ההעברה.
הליבה ההנדסית של החברה מבוססת על מנגנון Dynamic Frame Repair שמזהה ומתקן בזמן אמת ביטים פגומים מבלי לדרוש שידור חוזר (retransmission). הדבר מצמצם השהיה משמעותית במערכות ADAS, בהן אפילו עיכוב של מילי־שניות יכול להשפיע על החלטת בלימה או היגוי.
שילוב במערכות SoC קיימות
הפתרון פועל כרכיב ביניים עצמאי (Bridge Chip) או כמודול משולב ב־SoC. בחלק מהדגמות בכנס הוצגה אינטגרציה עם מערכות TI ו-NXP, המאפשרת למשתמשים להוסיף שכבת ניהול אותות מבלי לשנות את מבנה הקושחה הקיים.
מהנדסי החברה הסבירו כי הייחוד טמון באלגוריתם הלומד את תבנית ההפרעות החשמליות של כל רכב ומבצע Adaptive Compensation – תיקון בזמן אמת לכל מצלמה בנפרד.
אבטחת נתונים ובקרת איכות
בהתאם לדרישות ISO 26262 ולתקן ASIL-B, רכיב העיבוד של Brighter Signals כולל מנגנון בדיקה עצמית (BIST) והתרעות Fault Injection המזהות תקלות בחיווט, חיבור לא תקין או כשל בממיר.
החברה הדגישה שהפתרון תואם לסטנדרטים החדשים של Open GMSL ולממשקי MIPI CSI-2 – כך שהוא יכול להשתלב בקלות במערכות Tier-1 קיימות.
השפעה על תעשיית השבבים לרכב
שילוב רכיבי ניהול אותות חכמים צפוי להפוך לאחד התחומים החמים בתעשיית ה־ADAS. לפי הערכת Brighter Signals, עד שנת 2030 יהיו בכל רכב ממוצע בין 12 ל־20 מצלמות, וכל אחת תזדקק לשכבת עיבוד מקומית למניעת טעויות באות.
החברה פועלת כעת בשיתוף פעולה עם שני יצרני שבבים מובילים באירופה לפיתוח גרסה מותאמת לייצור המוני בתהליך 28 ננו־מטר, שתאפשר יעילות אנרגטית גבוהה ביישומי רכב חשמלי.
לדברי דובר החברה, “ממשקי תקשורת לרכב נעשו כל כך מהירים וכל כך צפופים עד שמה שחשוב היום הוא לא רק עוצמת העיבוד, אלא גם שלמות הנתון. אנחנו רוצים לוודא שכל ביט שמגיע מהמצלמה ישמור על צורתו עד הפיקסל האחרון.”
intoPIX מציגה דחיסת וידאו בזמן אמת למצלמות רכב – עם רוחב פס מופחת וללא פגיעה באיכות
חברת intoPIX הבלגית, אחת המובילות בעולם בתחום דחיסת וידאו בתקן JPEG XS, הציגה בכנס AutoSens / InCabin Europe 2025 בברצלונה את הפתרון החדש שלה למערכות מצלמות רכב עתירות נתונים. דובר החברה הסביר כיצד גידול במספר המצלמות והחיישנים בכלי הרכב החדשים יצר עומס חסר תקדים על רשתות הנתונים הפנימיות (in-vehicle networks), וכיצד טכנולוגיית הדחיסה של intoPIX מאפשרת להקטין פי ארבע את רוחב הפס הדרוש מבלי לפגוע באיכות התמונה או בזמן העיבוד.
האתגר: תעבורת נתונים עצומה
ברכב מודרני פועלות כיום בין 8 ל־16 מצלמות וידאו — לכל אחת קצב נתונים של מאות מגה-ביטים לשנייה. שילוב חיישני עומק, ToF, וראיית לילה רק מחריף את הצורך ברוחב פס עצום ובפתרונות אחסון מהירים. לפי הנתונים שהוצגו בכנס, מערכות ADAS ברכבי דור הבא צפויות לייצר עד 12 גיגה-בייט לשנייה של מידע גולמי.
intoPIX פיתחה מנגנון דחיסה המבוסס על JPEG XS, תקן רשמי של ISO/IEC שמיועד במיוחד ליישומי עיבוד בזמן אמת. ההבדל מהותי לעומת דחיסות כמו H.264 או HEVC — כאן מדובר בדחיסה ללא השהיה (latency <1 מיקרו־שנייה) וללא איבוד מידע משמעותי (visually lossless).
פתרון הנדסי למערכות ADAS ונהיגה אוטונומית
ליבת המוצר היא אלגוריתם קנייני בשם TICO-XS, הפועל ברמת החומרה או כתוכנה על גבי SoC. הוא מאפשר לדחוס את זרם הווידאו עד לרוחב פס של 25% בלבד מהמקור, תוך שמירה על שלמות הסנכרון בין פריימים ומניעת עיוותים בזמן תנועה מהירה.
החברה הדגימה בכנס יישום בזמן אמת שבו ארבע מצלמות 4K מעבירות וידאו דרך ממשק MIPI CSI-2 ליחידת עיבוד יחידה, מבלי שייורגש עיכוב כלשהו. היתרון המרכזי: ניתן להשתמש בכבלים פשוטים וזולים יותר, ובכך לצמצם את עלות התשתית ברכב.
אבטחה וסטנדרטיזציה
intoPIX עובדת בשיתוף פעולה עם יצרני השבבים NXP, Qualcomm ו־Texas Instruments כדי להטמיע את תקן JPEG XS בתוך מעבדים ייעודיים לרכב. במקביל, החברה מקדמת תקינה מול ארגון MIPI Alliance לשילוב התמיכה בדחיסה זו בפרוטוקול GMSL ו־F-PHY, כך שיצרני מצלמות יוכלו להשתמש בה בצורה אחידה בכל הדורות הבאים של מערכות החישה.
הטכנולוגיה נבחנת גם לשימוש במערכות Driver Monitoring System (DMS) ו־Occupant Monitoring System (OMS), שבהן חשוב להעביר תמונה חדה של פנים גם בתנאי תאורה משתנים.
השפעה תעשייתית רחבה
הפתרון של intoPIX נתפס על ידי משתתפי הכנס כאחת ההתפתחויות המרכזיות בתחום ניהול הווידאו לרכב. צמצום דרישות רוחב הפס מאפשר למפתחי שבבים לתכנן ארכיטקטורות פשוטות ויעילות יותר, תוך הפחתת חום וצריכת חשמל.
לדברי נציג החברה, “אנחנו לא רק דוחסים וידאו — אנחנו מאפשרים לאקוסיסטם שלם של מצלמות, חיישנים ומעבדים לעבוד יחד בלי צווארי בקבוק.”
Flips Technologies: ניתוח הבעות פנים בזמן אמת לשיפור בטיחות הנהיגה
חברת Flips Technologies הציגה בכנס AutoSens / InCabin Europe 2025 בברצלונה מערכת חדשנית לניתוח הבעות פנים, מבוססת שבב ייעודי לעיבוד ראייה מלאכותית. המערכת פותחה במיוחד עבור יצרני רכבים המעוניינים לשלב ניטור התנהגות נהג בזמן אמת – לא רק לצורכי בטיחות, אלא גם לשיפור חוויית המשתמש.
שבב ייעודי לעיבוד פנים בתא הנוסעים
Flips פיתחה מעבד ייעודי בשם F-Emotion, המתממשק למצלמות ה־Driver Monitoring System (DMS)** הקיימות ברכב ומאפשר זיהוי מדויק של מצבים רגשיים והתנהגותיים של הנהג. השבב מבוסס על ארכיטקטורת AI Edge Processor עם האצת רשתות נוירונים (CNN) מקומית, כך שכל עיבוד התמונה מתבצע ברכב עצמו – ללא צורך בשליחת נתונים לענן.
המעבד מנתח למעלה מ־40 פרמטרים בזמן אמת: זווית ראש, מצמוץ, מבט הצידה, חיוך, קימוט גבות ועוד. השיטה מאפשרת למערכת ה־ADAS להבין אם הנהג עייף, מוסח, או מגיב באיחור לסכנה.
חיבור בין בטיחות לחוויית משתמש
לדברי הדובר, המטרה היא לא רק למנוע תאונות, אלא גם להפוך את תא הנוסעים ל"חכם רגשית". כך לדוגמה, אם המערכת מזהה עצבנות או מתח, ניתן להתאים את התאורה והצליל בסביבת הנהג להפחתת עומס קוגניטיבי.
Flips הציגה בכנס הדגמה חיה שבה השבב זיהה בתוך 60 אלפיות השנייה מעבר בין חמישה מצבי הבעה שונים – עם דיוק של מעל 97%. הדגמה זו הראתה את יתרון השילוב בין חומרה ייעודית לאלגוריתם למידה עצמית.
אופטימיזציה לשבבי רכב קיימים
החברה הבהירה כי המעבד תוכנן כך שניתן יהיה לשלבו ישירות ב־SoC קיימים של יצרני רכב, דרך ממשקי MIPI CSI-2 ו־I²C. השבב צורך פחות מ־0.5 ואט, ומיוצר בתהליך 12 ננו־מטר FinFET.
בין השותפות המסחריות שכבר פועלות עם Flips נמנות Renesas, Infineon ו־Ambarella, המשלבות את המערכת בפרויקטים ניסיוניים של רכבים חשמליים.
פרטיות ועמידה בתקנים
אחד היתרונות המרכזיים של Flips הוא עיבוד מקומי מלא (on-device). הדבר מבטיח עמידה בתקנות פרטיות כמו GDPR ו־UNECE R155, ומונע אחסון נתונים ביומטריים בענן.
בנוסף, המערכת תואמת לתקן ISO 26262 ASIL-B ונבדקת לפי דרישות NCAP 2027, שצפויות להפוך את ניטור הנהג לחובה בכל רכב חדש באירופה.
מבט קדימה
החברה הכריזה כי ב־2026 תציג את הדור הבא של השבב, שיכלול תמיכה בזיהוי קבוצות נוסעים ותיאום בין הבעות פנים לבין מדדים פיזיולוגיים (כמו דופק וקצב נשימה). בכך, Flips מתכננת להפוך את המערכות הקוגניטיביות ברכב לכלי ניתוח רב־ממדי של מצב הנהג והנוסעים.
לדברי דובר החברה, “בעתיד הקרוב, הרכב לא רק יידע אם הנהג ער או לא — הוא יבין איך הוא מרגיש, וידע להגיב בהתאם.”
ExxonMobil Chemical Advanced Materials Division: ניהול תרמי חכם לרכב חשמלי ואוטונומי
חטיבת Advanced Materials של ExxonMobil Chemical הציגה בכנס AutoSens / InCabin Europe 2025 בברצלונה טכנולוגיות חדשות לניהול חום במערכות רכב חשמלי ואוטונומי. ההרצאה, שנמסרה על ידי נציג החברה [שם הדובר המדויק כפי שברשימה שלך], התמקדה בחומרים תרמיים מרוכבים חדשים שנועדו להתמודד עם הצפיפות ההולכת וגדלה של שבבים, מודולי חישה וסוללות בתאי הנוסעים וברכיבי המנוע.
המעבר ממוצרי שמן לחומרים פונקציונליים
בעוד ExxonMobil מוכרת בעולם בעיקר כחברת אנרגיה, חטיבת Advanced Materials שלה הופכת לשחקן טכנולוגי משמעותי בתחום החומרים התרמיים המוליכים, סיליקונים מבודדים ו־פולימרים בעלי תכונות ניהול חום מותאם.
החברה הציגה בכנס את משפחת החומרים החדשה שלה – Thermion™, שתוכננה במיוחד לשימוש ב־ECUs, יחידות עיבוד מצלמות, ולוחות ניהול סוללות.
החומרים החדשים משלבים בין מוליכות תרמית גבוהה (עד 12 W/m·K) לבין גמישות מכנית המאפשרת הטמעה גם על מצעים דקים במיוחד, כגון PCB גמיש או מארזי שבבים מרובי שכבות.
פתרונות למודולי ADAS ותאי מצלמות
אחד הנושאים המרכזיים בהרצאה היה ניהול החום הנוצר ממודולי מצלמות ברכב. ככל שמערכות ADAS נעשות מתקדמות יותר, מספר יחידות העיבוד ומודולי ה־SoC גדל – ולעיתים הטמפרטורה באזורים סגורים כמו יחידות מצלמה או רדאר עלולה לעבור 90°C.
ExxonMobil הציגה חומר חדש בשם Thermion G-48, פולימר מוליך תרמית המבוסס על תוספי גרפן. לפי החברה, שילובו בתאי מצלמות וברכיבי רדאר מאפשר הפחתת טמפרטורת עבודה ב־8–12°C, ובכך להאריך את חיי הרכיבים האלקטרוניים ביותר מ־20%.
בנוסף, הוצגו פתרונות Thermal Gap Fillers לניהול חום ביחידות בקרה פנימיות (In-Cabin Control Units), עם יכולת צמיגות משתנה בזמן ייצור — תכונה המאפשרת יישום מדויק באמצעות הדפסה רובוטית.
שילוב בתעשיית השבבים והאוטומוטיב
ExxonMobil Chemical פועלת כיום עם יצרני שבבים דוגמת NXP, STMicroelectronics ו־Infineon לשילוב החומרים החדשים בשלב האריזה (Packaging).
המטרה היא לאפשר ניהול תרמי יעיל כבר ברמת ה־Wafer-Level Packaging, במקום להסתמך על שכבות קירור נוספות בשלבי אינטגרציה מאוחרים.
הגישה הזו, לדבריהם, מקטינה את משקל הרכב ומייעלת את צריכת האנרגיה. במקביל, החברה משתפת פעולה עם יצרני רכבים חשמליים באירופה כדי לשלב את חומרי ה־Thermion במודולי הסוללה ובמערכות בקרת הטמפרטורה של תא הנוסעים.
נציג החברה הדגיש כי כל החומרים בסדרת Thermion מבוססים על פולימרים ממוחזרים ומיוצרים בתהליכים דלי פליטות. המטרה היא לשלב ביצועים גבוהים עם קיימות סביבתית, תוך התאמה מלאה לדרישות EU Battery Directive 2027 ולתקני REACH.
לדבריו, “העתיד של ניהול תרמי ברכב חשמלי לא נמצא רק במתכות או במוליכים קלאסיים, אלא בחומרים חכמים – פולימרים שיכולים ‘לחשוב’ ולווסת את הטמפרטורה בהתאם לתנאי הסביבה.”