כך עולה מניתוח שערך מנכ"ל חברת הייעוץ SEMICONDUCTOR INTELLIGENCE ביל ג'ואל
יצרניות הרכב ברחבי העולם הקטינו את הייצור בגלל מחסור במוליכים למחצה. חברות שהודיעו על עצירות זמניות בייצור כוללות פולקסווגן, טויוטה, ג'נרל מוטורס, פורד, ניסאן, הונדה, סוזוקי, מיצובישי, דיימלר (מרצדס) וסטלנטיס (מיזוג של פיאט-קרייזלר ופיגו). כך עולה מניתוח שערך מנכ"ל חברת Semiconductor Intelligence ביל ג'ואל.
על פי הערכת IHS Markit, ייצור הרכבים הקלים ברבעון הראשון של שנת 2021 הצטמצם ב -1.3 מיליון יחידות בגלל המחסור. הם הצהירו כי ייתכן שמחסור במוליכים למחצה לא ייפתר עד הרבעון הרביעי של השנה. מיקרו-בקרים (MCU) נמצאים באספקת הדוקה במיוחד. להערכת IHS Markit, 70% מכלל ה- MCU מיוצרים על ידי TSMC. בשיחת הוועידה הרבעונית הראשונה של שנת 2021, הודיעה TSMC כי הם פעלו להקצות מחדש את יכולת הייצור לתמיכה בתעשיית הרכב. TSMC צופה שהמחסור במוליכים למחצה לרכב של לקוחותיה ייפתר במידה רבה עד הרבעון השלישי.
ספקי המוליכים למחצה הגדולים לרכב מפורטים להלן. הנתונים צבןססחפ על הדוחות הכספיים של החברות. ההכנסותיה של STMicroelectronics המיועדות לקבוצת הרכב והשבבים הדיסקרטיים שלה שלה, הכוללת הכנסות שאינן מתחום רכב. עם זאת, ל- ST יש גם מוצרי רכב כמו MCU וחיישנים בקבוצות המוצרים האחרות שלה. הכנסות הרכב של אינפיניון גדלו ב -1.1% לשנת הכספים שהסתיימה בספטמבר 2020. כל החברות האחרות חוו ירידות בשנת 2020 לעומת 2019 שנעו בין 4% ל -9%.
כמה מחברות אלה מסתמכות על TSMC ויצרניות אחרות בחלק ניכר מהייצור שלהן. לכל חברה יש גם יצרני רכיבים. חלק מהמפעלים הללו נתקלו לאחרונה בבעיות ייצור. דיווחי EETimes מדווחים כי אינפיניון ו- NXP נאלצו לסגור זמנית את מפעל השבבים שלהם באוסטין, טקסס, בגלל הפסקות החשמל במהלך סופות חורף קשות בפברואר. NXP הודיעה כי ההשבתה עשויה להפחית את הכנסות הרבעון השני של 2021 בכ- 100 מיליון דולר. אינפיניון צופה פגיעה בהכנסותיה ברבעון הנוכחי אך מצפה להשלים את ההכנסות ברבעון הבא.
רנסאס ניזוקה כתוצאה משריפה בנאקה, ין. ביפן טיימס מדווחים כי רנסאס מצפה שהמפעל יחזור לייצור מלא בסוף מאי. השריפה עשויה לעלות לרנסאס עד 24 מיליארד ין (220 מיליון דולר) באובדן הכנסות.
טקסס אינסטרומנטס הצהירה כי תוכל לענות על הביקוש למוצריה כולל רכב. TI מייצרת את רוב המוליכים למחצה שלה במפעלי שבבים רקיק משלה. חברת ON Semiconductor הודיעה כי היא יכולה לתמוך במוליכים למחצה לרכב שלה ומצפה להדביק את הביקוש עד סוף הרבעון השני או במהלך הרבעון השלישי. גם STMicroelectronics מייצרת גם את רוב הוופלים שלה במפעלים שלה ומצפה שתוכל לענות על הביקוש למוליכים למחצה לרכב.
המחסור במוליכים למחצה לרכב הוא בעיקר באשמת יצרני הרכב. כאשר המגיפה העולמית COVID-19 החלה בתחילת 2020, יצרניות הרכב קיצצו את ייצור המכוניות. חלק מקיצוץ הייצור נועד להגן על העובדים מפני חשיפה ל- COVID-19. עם זאת מרבית קיצוצי הייצור נבעו מהביקוש הלא בטוח למכוניות בעקבות ההפרעה הכלכלית גדולה שנגרמה על ידי המגפה.
עשרת יצרני הרכב (כלי הרכב הקלים) הראשונים מפורטים להלן. מספר הרכבים הוא ייצור (כאשר זמין) או מכירות מדוחות של החברה. עשר החברות הללו מהוות כ -70% מכלל יצרניות הרכבים הקלים. לכולן היו ירידות ברכבים בשנת 2020 לעומת 2019, ונעו בין 10% ל -27%. באופן קולקטיבי, בעשר החברות נרשמה ירידה של 17% ברכבים בשנת 2020.
קיצוצי ייצור המכוניות החלו ברבעון הראשון של שנת 2020. SAIC Motor of China דיווחה על ירידה של 56% בייצור ברבעון הראשון של שנת 2020 לעומת הרבעון המקביל שנה קודם לכן, בעיקר בגלל השבתות של מפעלים כדי לנסות להכיל התפשטות COVID-19 בסין. יצרניות רכב אחרות רשמו באותו רבעון ירידות של בין 9% ל -27%. השננה חזר היקף הייצור ב- SAIC כמעט לרמות ייצור רגילות. כל שאר היצרניות חוו ירידות ייצור משמעותיות ברבעון השני של שנת 2020 לעומת שנה קודם לכן, שנעו בין 24% ל -63%. עד הרבעון הרביעי חזר הייצור לרמות נורמליות, עם שינוי משנה לשנה נע בין ירידה של 5% בפולקסווגן לרווח של 11% בהונדה.