איסור יצוא מסין על מוצרי Nexperia לאחר התערבות הולנדית יוצר מחסור ברכיבים בסיסיים. הונדה קיצצה תפוקה בצפון אמריקה; באירופה מזהירים מעצירות בתוך ימים.
המחסור בשבבים בסיסיים בתעשיית הרכב מתחדד: הונדה החלה השבוע קיצוצי תפוקה והשבתות נקודתיות בכמה מפעלים בצפון אמריקה, בשל חוסר זמינות של רכיבים אלקטרוניים פשוטים הדרושים כמעט לכל מערכת ברכב. הדיווח על עצירות וקיצוצים פורסם ב־29 באוקטובר, ומאשר כי הבעיה כבר משפיעה תפעולית על קווי ייצור פעילים. (The Wall Street Journal)
בבסיס המשבר ניצב העימות סביב Nexperia, יצרנית שבבים הולנדית בבעלות סינית. בסוף ספטמבר נטלה ממשלת הולנד שליטה בחברה, מהלך שעורר תגובת נגד מצד בייג׳ינג: החל מ־4 באוקטובר נאסרה יציאת סחורה ממתקני Nexperia בסין, מה שקטע צינור אספקה של רכיבים “פשוטים” אך קריטיים (דיודות, רגולטורים, שבבי כוח ו־logic דיסקרטיים). התוצאה: מלאים אצל יצרנים וספקים נשחקים במהירות. הממשלה ההולנדית מנהלת מגעים עם סין ועם שותפות אירופיות כדי להסיר את החסמים, אך בינתיים האזהרות מתחדדות. (Reuters)
איגוד היצרנים האירופי (ACEA) התריע כבר באמצע אוקטובר כי קיבל הודעה מ־Nexperia על אי־יכולת להבטיח אספקה שוטפת, והזהיר מפני פגיעה ישירה ב־ECU-ים ומערכות חשמל ברכב. בימים האחרונים הוערך באירופה כי חלק מהיצרנים נמצאים “ימים ספורים” לפני עצירות קווים אם הזרימה מסין לא תחודש. גם קבוצות רכב גדולות מדווחות על בחינת מלאים ושרשראות אספקה חלופיות. (acea.auto)
למרות שמדובר ברכיבים שאינם מתקדמים טכנולוגית, אי־אפשר להחליפם בן־לילה: לכל חלק יש תקינה ייעודית (AEC-Q), תיעוד אמינות ומסמכי איכות שמותאמים לדגם ספציפי. שינוי ספק מחייב לרוב בדיקות מחדש, ולעיתים גם שינוי חומרה או תוכנה — תהליכים שאורכים שבועות ואף חודשים. המשמעות היא ש”שבב מדף” בודד עשוי להשבית פס ייצור שלם. (Reuters)
בתוך כך, יצרניות אירופיות מזהירות מהשפעה על תוצאות העסקיות אם המחסור יחריף. קבוצת פולקסווגן ציינה כי יעד הרווח לשנת 2025 עלול להיפגע, והדגישה שהמשבר הוא פוליטי יותר מטכנולוגי. במקביל, כלי רכב בארה״ב ובקנדה כבר מושפעים: בהונדה אישרו התאמות ייצור מהשבוע של 27 באוקטובר, כולל באוהיו ואונטריו. (The Guardian)
לפי דיווחים מרבים, יצרניות בכל העולם “מחטטות במחסנים” ומבררות עם הספקים אם יש מלאי חירום ומה אפשר להציל, אך אזהרות בדבר עצירות נוספות נשמעות כעת לא רק בצפון אמריקה אלא גם באירופה ובאסיה. אלא אם יימצא פתרון דיפלומטי מהיר — או הקלות נקודתיות בהיתרי היצוא — התעשייה עלולה לחוות גל שני של משבר שבבים, הפעם סביב רכיבים זולים אך חיוניים. (Reuters)




















