מה המשותף לתעשיות הרכב והשבבים מאת: שלמה גרדמן |
מה המשותף לתעשיות הרכב והשבבים מאת: שלמה גרדמן |
בנושא זה כדאי להסתכל על מה שנעשה בתעשיות אחרות. כולנו מכירים את תעשיית הרכב. מכונית מונעת בדלק הומצאה כבר בשלהי המאה ה-19 אך עד שהנרי פורד לא הקים קוו יצור יעיל בתחילת המאה העשרים לא הפכו המכוניות למוצר צריכה המוני. פורד הצליח לבנות קוו יצור אוטומטי ויעיל שאיפשר יצור המוני במחיר של פחות מ-1,000 דולר למכונית. ב-1914 נמכרו 250,000 מכוניות וב-1926 כאשר המחיר ירד ל-360 דולר נמכרו כבר 475,000 מכוניות. מאז עברה תעשיית הרכב מספר משברים שנבעו בעיקר מעליית מחיר הדלק. היפנים שהצליחו לייצר מכוניות חסכוניות ואמינות זכו תודות ליעילותם בחלק נכבד מהשוק ולאחרונה כאשר מחירי הנפט חוזרים לעלות תעשיית הרכב עובדת על מכוניות היברידיות וחשמליות. בדצמבר 2012 הודיע הממשל האמריקאי כי עד 2025 כל המכוניות החדשות בארה"ב יהיו חייבות להגיע לצריכת דלק נמוכה בכחצי מהצריכה כיום. או במספרים: כיום הצריכה הממוצעת היא 12.16 ק"מ לליטר וב-2025 החוק יחייב צריכה מינימלית של 23.17 ק"מ לליטר.
ואם חשבתם שרק בתעשיית הרכב כאשר נוצר צורך ליעול והורדת עליות נוצרו פתרונות אני שמח לספר לכם כי כך קרה בתעשיית השבבים. עמיתינו הארופים הבינו כי עליהם למצא דרכים ושיטות להקטנת עליות התכנון והיצור במדינותינם והקימו את פרויקט IMPROVE (Implementing Manufacturing science solutions to increase equipment productivity and fab performance).
הפרויקט שהחל ב-2009 איגד בתוכו 35 שותפים אירופאים שהחליטו לפעול ביחד במטרה למצא שיטות להגברת היעילות ביצור שבבים באירופה ובה בעת להוריד עליות וזמן יצור. הפרויקט זכה למימון המשרד לחינוך ומחקר של ממשלת גרמניה וכלל חברות שבבים, מפעלי יצור ,חברות תוכנה , מוסדות מחקר, ומוסדות אקדמים מכל רחבי אירופה כולל מאוסטריה, גרמניה, צרפת, איטליה, אירלנד ופורטוגל. כתוצאה מהפרויקט הצליחו השותפים לקצר את זמן היצור ב-3%! ולהקטין את כמות הנפולת (rejects) של יצור שבבים ב- 12%!!!
אין בליבי ספק כי גם בישראל ניתן לשפר משמעותית את היעילות בתכנון שבבים ולצמצם באחוזים משמעותיים את עלות תכנון ויצור שבב חדש ע"י עבודה משותפת של מרכזי תכנון השבבים הרבים הקיימים כאן. עבודה שכזו יכולה להביא לקיצור זמן ביצוע פעולות רוטיניות, לצמצם שלבים בתכנון הפיזי ובבדיקות לפני יצור שנעשות לתכנונים השונים. ע"י כך יחול שיפור ביעילות התכנון של כל החברות המעורבות, ויגדל כושר התחרותיות של חברות הפאבלס הישראליות. התוצאה תהיה החזרת חברות השבבים למצב שבו ישובו להיות אטרקטיביים למשקיעי הון הסיכון השונים ויזכו בהשקעות הדרושות להקמת דור חברות השבבים הבא. ויפה שעה אחת קודם!
{loadposition content-related} |