בתשובה לשאלת CHIPORTAL הסתייג קווין ז'אנג, סגן נשיא בכיר לפיתוח עסקי של TSMC מהאמירה שההתפשטות של החברה לרחבי העולם נובעת מרצון לייצר תעודת ביטוח מפני אירוע מול סין. "אנחנו רק מתקרבים ללקוחות"
TSMC מאשרת את תחילת הבנייה של מפעל השבבים הראשון באירופה ברבעון הרביעי, כמתוכנן. פול דה בוט, נשיא TSMC אירופה, אמר זאת במהלך כנס הסמינר הטכנולוגי של TSMC באירופה שהתקיים בשבוע שעבר באמסטרדם.
באוגוסט האחרון, הודיעה TSMC על הפרויקט עם השקעה כוללת של 11 מיליארד דולר. בנוסף ל-TSMC, אינפיניון, NXP ובוש כל אחת מחזיקה ב-10% מהמניות. פול דה בוט, נשיא TSMC אירופה, אמר זאת במהלך ב-14 במאי 2024, בכנס הטכנולוגיה של TSMC שהתקיים באמסטרדם.
ד"ר קווין ז'אנג, סגן נשיא בכיר לפיתוח עסקי של TSMC, חשף באותו אירוע את תכניות החברה לפתיחת מפעל חדש בדרזדן, גרמניה, שישא את השם ESMC (European Semiconductor Manufacturing Company). מפעל זה מיועד לתמוך בצמיחה המתמשכת של תעשיית הרכב האירופאית ולהוות מרכז חשוב לפיתוח וייצור טכנולוגיות מתקדמות.
"נתחיל עם בקרים לרכב"
לדברי ז'אנג, המפעל בדרזדן יתמקד בייצור טכנולוגיות מתקדמות במיוחד לתעשיית הרכב, עם דגש על מיקרו-מעבדים (MCUs) וטכנולוגיות משולבות. המטרה היא לספק ללקוחות האירופאים גישה לטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום המוליכים למחצה. ד"ר ז'אנג ציין כי המפעל יתחיל בייצור בטכנולוגיות של 22 ננומטר, עם תוכניות להתרחב בעתיד לטכנולוגיות של 16 ו-12 ננומטר, כך שיוכלו לתמוך בדרישות המתקדמות של תעשיית הרכב.
שותפים אסטרטגיים
המפעל החדש יוקם בשיתוף פעולה עם חברות מובילות באירופה כמו Bosch, Infineon ו-NXP. שותפים אלו לא רק יהוו לקוחות חשובים למפעל, אלא גם ישקיעו בו הון ויתרמו להצלחתו. ד"ר ז'אנג הדגיש כי השקעות אלו, בשילוב עם הטכנולוגיות המתקדמות של TSMC, יאפשרו ל-ESMC להיות מרכז חדשנות מוביל בתעשיית המוליכים למחצה האירופאית.
התמודדות עם אתגרים לוגיסטיים וסביבתיים
TSMC מכירה בכך שהקמת מפעל חדש כרוכה באתגרים רבים, במיוחד בכל הנוגע לניהול מים ואנרגיה. אריזונה, לדוגמה, היא מדינה יבשה שמחייבת פתרונות מתקדמים למיחזור מים. בדרזדן, TSMC תאמץ טכנולוגיות ירוקות ומערכות מיחזור מים מתקדמות על מנת להבטיח שהמפעל יתפקד בצורה יעילה ובת קיימא.
תמיכה ממשלתית
הקמת המפעל בדרזדן זוכה לתמיכה רחבה מהממשלות המקומיות והאיחוד האירופי. ד"ר ז'אנג הביע ביטחון שהאיחוד האירופי והממשלה הגרמנית ימשיכו לתמוך בפרויקט זה ויעניקו סיוע כספי ורגולטורי. תמיכה זו חיונית להצלחת הפרויקט ותאפשר ל-TSMC לממש את יעדיה השאפתניים באירופה. בהמשך הדרך, TSMC שוקלת להרחיב את יכולות הייצור של ESMC לטכנולוגיות מתקדמות אף יותר, תוך בחינת אפשרויות להקמת מתקני אריזה מתקדמים באירופה. ד"ר ז'אנג הדגיש את החשיבות של שילוב טכנולוגיות אריזה מתקדמות כמו InFO ו-CoWoS במפעל החדש, שיאפשרו גמישות רבה יותר בתכנון וייצור שבבים, וישפרו את ביצועי המוצרים העתידיים.
ההתרחבות הגלובלית של TSMC הגיעה לסין, ארצות הברית, יפן וגרמניה, מה שמחזק את מטרתה להיות "ספקית טכנולוגיה וכושר ייצור ארוכת טווח ואמינה."
מפעל קומאמוטו של TSMC ביפן קיים את טקס הפתיחה שלו בפברואר, עם תחילת ייצור המוני צפויה ברבעון הרביעי. קווין ז'אנג גם הדגיש ש-TSMC תמשיך להרחיב את פעילותה ביפן.
לעומת זאת, ההתקדמות בבניית המפעל שלה באריזונה, ארצות הברית, הייתה יחסית איטית. עקב העיכוב בלוח הזמנים של השלב הראשון מ-2024 לסוף למחצית הראשונה של 2025, לוח הזמנים של השלב השני יידחה גם כן ויחל לאחר 2027.
בתשובה לשאלת CHIPORTAL האם ההתפשטות של TSMC ברחבי העולם מהווה תעודת ביטוח אם יקרה משהו עם סין? אמר ז'אנג: "אני לא מסתכל על זה ככה. אני גר בטייוואן ומרגיש מאוד בנוח איפה שאני נמצא. אני חושב שההתרחבות שלנו מחוץ לטייוואן נובעת קודם כל מצרכי הלקוחות שלנו. אנחנו רוצים לתמוך בלקוחות שלנו כמו בטכנולוגיות מתקדמות, רוב הלקוחות המובילים שלנו נמצאים בארה"ב ולכן אנחנו מתרחבים לשם כדי לתמוך בהם. כמובן, על ידי גיוון המיקום של המפעלים שלנו, זה אכן משפר את הגמישות והיכולת להתמודד עם כל אירוע בלתי צפוי. אני חושב שזה משהו שאנחנו נמשיך לעשות. זה טוב עבור TSMC וטוב לעולם, טוב לאקוסיסטם של תעשיית השבבים.